Gemius zbada cyberemocje

"Zbiorowe Emocje w Cyberprzestrzeni" (Cyberemotions) - to nazwa międzynarodowego projektu, w którym udział bierze firma badawcza Gemius. Celem przedsięwzięcia jest poznanie roli zbiorowych emocji w powstawaniu, formowaniu i rozpadzie społeczności internetowych, a uzyskane wyniki badań mogą być niezwykle użyteczne w procesach budowania marki i wizerunku firm.

"Zbiorowe Emocje w Cyberprzestrzeni" (http://www.cyberemotions.eu )to interdyscyplinarny projekt finansowany przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego, jako część pakietu Nowe Technologie. Przedmiotem badań będzie rola i sposoby funkcjonowania emocji zbiorowych wśród internautów surfujących po sieci.

W przedsięwzięciu, którego zakończenie zaplanowano na 2013 rok, bierze udział dziewięć instytucji naukowych i badawczych z sześciu różnych krajów Europy (Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Słowenii, Wielkiej Brytanii i Polski). Skupiają one specjalistów z zakresu psychologii emocji, teorii sieci złożonych, fizyki statystycznej, sztucznej inteligencji i rzeczywistości wirtualnej. Koordynatorem projektu jest profesor Janusz Hołyst z Centrum Doskonałości Badań Układów Złożonych Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej.

Gemius, jako współrealizator projektu, podejmie się realizacji badań teoretycznych dotyczących modelowania emocjonalnej aktywności w społecznościach internetowych. Spółka odpowiedzialna będzie również za konstrukcję i implementację algorytmów umożliwiających automatyczne wykrywanie tych emocji.

Największym atutem projektu jest jego interdyscyplinarność. Wszechstronność zainteresowań oraz umiejętność spojrzenia na zagadnienie spoza własnej, wąskiej specjalizacji, zawsze były motorem postępu i źródłem najbardziej przełomowych idei w historii nauki. Należy się zatem spodziewać, że współpraca badaczy reprezentujących tak odległe z pozoru dziedziny jak fizyka i psychologia zaowocuje niezwykle interesującymi rezultatami - mówi Kamila Kowalska, opiekun projektu z ramienia Gemius SA

Twórcy projektu uważają, że wyniki badań i przeprowadzone na ich podstawie analizy stanowić będą dużą wartość dla osób zajmujących się budowaniem marki produktów i kształtowaniem pozytywnego wizerunku firm. Dzięki projektowi Cyberemotions możliwe będzie opracowanie następnej generacji programów informatycznych uwzględniających emocje ich użytkowników, co pozwoli m.in. na zmniejszenie konfliktów emocjonalnych wśród internautów i zwiększenie trwałości społeczności internetowych - twierdzą uczestnicy projektu.

Źródło: Gemius S.A.