Majowe wyniki Megapanelu: spadek Grupy Interia

Majowe wyniki Megapanelu PBI/Gemius opracowane zostały wg zmodyfikowanej metodologii oraz zaprezentowane w nowym układzie. Również i my, korzystając z dodatkowych możliwości analitycznych, zmieniamy prezentację wyników. Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem grup witryn i witryn niezgrupowanych, komunikatorów oraz Top 20 najpopularniejszych domen.

Majowe wyniki Megapanelu: spadek Grupy Interia
Zgodnie z zapowiedziami, majowe wyniki oglądalności witryn polskiego internetu Megapanel PBI/Gemius opracowane zostały zgodnie z nową metodologią oraz zaprezentowane w zmienionym układzie.

Charakterystyka wprowadzonych zmian wraz z komentarzami została przedstawiona w artykule "Megapanel po zmianach: co z tego wynika?"

Przypomnę, iż jedną z ważniejszych modyfikacji jest prezentacja wyników w "układzie właścicielskim" oraz wprowadzenie dodatkowych funkcjonalności analitycznych pozwalających na sprawdzanie oglądalności każdej domeny internetowej oddzielnie. W związku z tym statystyczny krajobraz najpopularniejszych witryn przedstawiany w Internet Standard uzupełnimy prostym zestawieniem Top 20 domen polskiego internetu.

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych przedstawiać będzie grupy wydawców, tj serwisy składające się na portfolio konkretnego wydawcy i - jeśli właściciel posiada tylko jedną witrynę - pojedyncze serwisy, które uzyskały największą oglądalność w ciągu analizowanego miesiąca. Jest to identyczne zestawienie, jakie prezentowaliśmy dotychczas - zmieniliśmy jedynie jego nazwę podążając za zmianami nazewnictwa węzłów wprowadzonymi przez Radę Badania do Megapanelu PBI/Gemius.

Drugim zestawieniem, które wzbogaci podawane przez nas comiesięczne statystyki będzie Ranking domen. Jest to nic innego jak prosty ranking "czystych" domen (bez uwzględniania innych serwisów należących do grupy wydawcy).

Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że w prezentowanych wynikach popularności witryn polskiego internetu widoczny jest kilkunastoprocentowy wzrost zasięgów witryn w porównaniu do wyników uzyskiwanych metodą poprzednią. Jest to efekt wprowadzenia modyfikacji do głównego algorytmu Estimated Cookies, z którego wyliczany jest wskaźnik Real Users. Dokonywanie bezpośrednich porównań zasięgów witryn z kwietnia i maja powinno więc być dokonywane z należytą ostrożnością oraz świadomością pojawienia się tego "schodka".

RANKING GRUP WITRYN I WITRYN NIEZGRUPOWANYCH

Pierwsza czwórka zestawienia w porównaniu do zeszłego miesiąca pozostaje bez zmian. Na czele plasuje się Grupa Google z 92,4% zasięgiem i ponad 15 mln użytkowników. Na drugim miejscu Grupa Onet (73% zasięg), a na trzecim Nasza-Klasa.pl (69,5%). Również Grupa Allegro, kosztem Grupy Interia odzyskuje piątą lokatę a dystans dzielący ją od Grupy Wirtualnej Polski jest już bardzo niewielki.

Znaczącego skoku w porównaniu do rankingu z kwietnia dokonała Grupa Gazeta.pl, która z lokaty siódmej awansowała o oczko wyżej, przeskakując Grupę Interię (spadek o 2 pozycje). To z pewnością nie koniec zasięgowych wzrostów Grupy Gazeta.pl - już za miesiąc z pewnością widoczne będą efekty współpracy, jaką Gazeta.pl nawiązała w portalem MSN.

Przemysław Bartkowiak, dyrektor sprzedaży w segmencie Internet Agory

Wyniki majowego badania Megapanel PBI/Gemius pokazują silną pozycję naszych serwisów tematycznych, zwłaszcza tych, które zostały pokazane w ramach nowo wyodrębnionych kategorii. Obecnie posiadamy największe w Polsce serwisy lokalne i regionalne, które docierają łącznie do 2,94 mln osób miesięcznie, oraz serwisy w kategorii "Dzieci, rodzina", z których korzysta 1,15 mln osób. Jesteśmy liderami także w takich kategoriach, jak: "Fora i grupy dyskusyjne", "Odzież, moda" i "Wyposażenie wnętrz", utrzymaliśmy pierwszą pozycję w kategorii "Praca". Nasze serwisy znajdują się też w pierwszej trójce kilku innych nowych kategorii.

W "Grupie Gazeta.pl" każda z marek posiada konsekwentnie budowany wizerunek i przyciąga świadomych użytkowników, którzy nie trafiają do nas przypadkowo. To niezwykle istotne, ponieważ użytkownicy identyfikujący się z naszymi markami łatwiej przyswajają przekazywane im treści, są również pozytywniej nastawieni do przekazu reklamowego.

Tomasz Jażdżyński, prezes Interia.pl
Do zmiany pozycji Grupy Interia.pl w maju nie przywiązywałbym zbytniej wagi.Ruch w górę Grupy Allegro to naturalna konsekwencja zgrupowania witryn do niej należących, które wcześniej były prezentowane osobno. Już parę miesięcy temu wskazywałem, że przy tak małych różnicach pomiędzy pozostałymi graczami zmiany w kolejności będą częstym zjawiskiem. W obecnej sytuacji nawet małe przejęcie, nawiązanie strategicznej współpracy czy dodatkowa akcja marketingowa może wpływać na chwilowy układ rankingu.

Dla nas kluczowe jest to, że dzięki rankingowi domenowemu wyraźnie widać, iż kolejność wśród portali horyzontalnych jest niezmienna, a różnice pomiędzy graczami są bardzo wyraźne. Cieszy nas również to, że znów wróciła możliwość porównania intensywności korzystania z poszczególnych witryn (na podstawie liczby odsłon czy sumarycznego czasu spędzonego w konkretnych domenach). Pozwoli to odróżnić witryny o wysokim, ale często krótkoterminowo i sztucznie generowanym zasięgu od graczy posiadających rzeczywistą i silną pozycję na rynku.

Wśród zauważalnych zmian w zestawieniu - warto zwrócić uwagę na awans o 3 lokaty Grupy Money (13. miejsce) oraz Pf.pl (15. lokata). W zestawieniu debiutuje też Grupa Axel Springer, co niewątpliwie zawdzięcza zwiększonej aktywności w zakresie uruchamiania nowych serwisów (m. in. Gamezilla.pl, W-spodnicy.pl i Koktajl24.pl oraz StepStone.pl).

Znaczący spadek odnotowała Grupa Mozilla (z 12. na 20. pozycję), Grupa MSN (o 3 miejsca niżej), z top 20 pożegnały się gry.pl.

Użytkownicy Naszej-Klasy w maju 2009 r. wygenerowali o 1 mld odsłon więcej niż miesiąc temu - w sumie tyle ile internauci korzystający z serwisów plasujących się na dalszych trzech miejscach.

Majowa pogoda oraz egzaminacyjna gorączka odciągnęły od komputerów użytkowników Naszej-Klasy, którzy średnio na korzystanie z serwisu poświęcili o blisko 2 godziny mniej niż miesiąc temu. W porównaniu do kwietnia o 1 godzinę wydłużył się czas korzystania z serwisów Grupy Google, która zajmuje pierwszą lokatę w rankingu wg miesięcznego czasu.

Aktualizacja: 31 lipca 2009 08:20

Dodałam wypowiedź Tomasza Jażdżyńskiego, prezesa zarządu Interia.pl na temat zmian w rankingu.