PBI: internauci nie chronią swej prywatności

Dziewięć na dziesięć internautów umieściło w sieci informację na temat swojej daty urodzenia, imię oraz nazwisko, a jedna trzecia udostępniła prywatny numer telefonu - wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie spółki Polskie Badania Internetu. PBI przypomina o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz kierowaniu się zdrowym rozsądkiem w serwisach wymagających ujawnienia danych osobowych.

Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie PBI ukazują, że polscy internauci nie chronią w sposób należyty swojej prywatności w sieci, tylko 2% użytkowników nie umieściło w internecie żadnych informacji na swój temat.

Dziewięć na dziesięć osób, które wzięły udział w badaniu umieściły w internecie informację na temat swojej daty urodzenia, imię oraz nazwisko. Ponad dwie trzecie zamieściło w sieci swoje zdjęcia, a niemal połowa pochwaliła się swoim miejscem zamieszkania. Blisko 43% respondentów zaprezentowało w sieci przebieg swojej edukacji/kariery zawodowej. Informacje na temat nazwy firmy, w której pracuje podaje jedna na dziesięć osób. Ponad jedna trzecia udostępnia on-line prywatny numer telefonu.

Na pytanie jak często badani kasują swoje konta, po podjęciu decyzji o niekorzystaniu z jakiegoś serwisu najwięcej osób (prawie 26%) odpowiedziało, że usuwa konta rzadko. Niewiele mniej osób (blisko 24%) nie robi tego nigdy. Zaledwie co piąty respondent zadeklarował, że zawsze kasuje konto po zaprzestaniu korzystania z jakiegoś serwisu.

Korzystając z serwisów wymagających posiadania profilu warto kierować się dodatkowymi zasadami bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku. Należy do nich na przykład ukrywanie części danych w swoim profilu (mają do nich dostęp tylko zaaprobowane osoby), nie używanie tych samych haseł do kilku kont, czy też staranna selekcja zdjęć, na których ujawniamy siebie i najbliższych - zaleca Sławomir Pliszka, dyrektor ds. badań PBI.

Wyniki sondażu potwierdzają niezwykłą popularność serwisów społecznościowych wśród polskich internautów. Blisko 90% ankietowanych posiada swoje konto w serwisie społecznościowym, a niewiele mniej (87%) - profil w komunikatorze. Liderem pozostaje oczywiście Nasza-Klasa.pl, konto w tym serwisie ma - niezależnie czy z niego korzysta czy nie - blisko 85% respondentów.

Badanie na zlecenie PBI zrealizował IMAS International na próbie 505 internautów w wieku 18-54 lata. Pytania zadano w ramach badania Omnibus Online w dniach 11-15 czerwca.

Źródło: http://pbi.org.pl

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.