Gartner: Rynek usług LBS warty 2,2 mld USD

Wartość rynku mobilnych usług lokalizacyjnych (LBS - Location Based Services) w porównaniu do minionego roku wzrośnie ponad dwukrotnie - przewidują analitycy Gartnera. W 2009 r. na świecie będzie blisko 96 mln użytkowników mobilnych usług lokalizacyjnych.

W zaskakująco szybkim tempie wzrasta popularność mobilnych usług lokalizacyjnych (LBS - Location Based Services) ułatwiających orientację w terenie i szybkie znalezienie poszukiwanych miejsc lub atrakcji turystycznych. Są one wykorzystywane przede wszystkim w sektorze biznesowym oraz wśród pracowników mobilnych (przedstawicieli handlowych, kierowców), aczkolwiek nie bez znaczenia jest użyteczność LBS w życiu codziennym (np. znalezienie najbliższego bankomatu), nie wspominając o mobilnych społecznościach (i serwisach typu Belisio) pozwalających "namierzenie" kogoś ze swej listy znajomych.

Firma badawcza Gartner w raporcie pt."Dataquest insight: consumer location-based services, subscribers and revenue forecast, 2007-2013" przewiduje, że liczba użytkowników mobilnych usług lokalizacyjnych sięgnie w bieżacym roku 95,7 mln osób (dla porównania w roku 2008 było ich 41 mln). Niewątpliwie ten wzrost zawdzięczać należy szerokiej ofercie telefonów obsługujących GPS, iPhonów i tanich (lub bezpłatnych) aplikacji obsługujących LBS, a także malejącym opłatom u operatorów.

Wraz ze wzrostem popularności usługi rosną oczywiście zyski firm specjalizujących się w tym obszarze. Wartość rynku LBS - wg prognoz analityków Gartner - wyniesie w 2009 r. 2,2 mld USD, ponad dwa razy więcej niż w minionym roku. Największy udział będzie mieć Ameryka Północna (713,7 mln USD), region Azji i Pacyfiku (607,4 mln USD), a także Japonia (524,7 mln USD) oraz Europa Zachodnia (303,5 mln USD).

Obecnie ok 10-15% użytkowników usług LBS w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej korzysta z usług bezpłatnych. Przewiduje się, że wzrost zainteresowania takimi usługami do 40-50% w 2013 r.

Źródło: http://www.emarketer.com

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.