Raport strategiczny IAB Polska 2008

Kompleksowa charakterysytka polskiego rynku internetowego, wydatki na reklamę on-line oraz prześwietlenie branży e-commerce - ukazał się "Raport strategiczny IAB Polska 2008" przedstawiający internet jako "pełnoprawne medium komunikacji marketingowej".

Rok 2008 był najlepszym w dotychczasowej historii dla rynku reklamy internetowej w Polsce - tak zaczyna się wstęp do najnowszego raportu opracowanego przez Interactive Advertising Bureau Polska, który (już po raz szósty) dostarcza kompleksowej analizy branży internetowej w kraju.

"Raport strategiczny IAB Polska 2008" składa się z trzech głównych części, w których omówiono: sytuację rynku internetowego, reklamę on-line oraz handel elektroniczny.

Polski rynek internetowy

Zasięg internetu w Polsce jest mniejszy niż w Europie, aczkolwiek liczba użytkowników polskiej sieci dynamicznie wzrasta. Wg badania NetTrack (Millward Brown SMG/KRC) w grudniu 2008 r. w Polsce było 13 750 500 internautów w wieku 15 i więcej lat (45,6% populacji). W badaniu Megapanel PBI/Gemius bierze się pod uwagę internautów powyżej 7 lat - w grudniu 2008 r. było ich 15 523 000. Z Raportu dowiemy się także jak przedstawia się sytuacja z wykształceniem polskich internautów, ich statusem zawodowym, miejscem zamieszkania oraz stażem korzystania z sieci, a także poznamy analizę aktywności użytkowników w poszczególnych miesiącach.

Raport podsumowuje także popularność witryn polskiej sieci na podstawie statystyk Megapanelu PBI/Gemius. W 2008 r. liderem pod względem zasięgu była witryna Google (86%), którą w grudniu 2008 r. odwiedziło ponad 13,3 mln użytkowników. Kolejne pozycje zajmują dwa największe portale: Onet.pl (zasięg ok. 65%) w grudniu odwiedzony przez 9,5 mln użytkowników) oraz Wirtualna Polska (zasięg ok. 55 %, w grud iu 8,6 mln użytkowników). Z jedenastego miejsca w 2007 r. na czwartą lokatę awansowała Nasza-Klasa.pl. W pierwszej piątce z ponad 50% zasięgiem znalazła się największa polska platforma e-commerce Allegro.pl (ok. 7,8 mln użytkowników miesięcznie). Portal Interia, który w 2006 r. odwiedzała ponad połowa internautów, pod koniec 2008 r. miał zasięg 48%, tuż za nim uplasował się portal O2. W rankingu Top10 polskiego internetu znalazły się jeszcze witryny: Gazeta.pl (zasięg 44,6% i miesięczna liczba użytkowników 6,9 mln), a także YouTube i Wikipedia.

Z pierwszej dwudziestki największy spadek zasięgu w 2008 r. zanotowała Grupa Fotka.pl (aż o 6,6 punktu procentowego).

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, 2008 <br> Raport strategiczny IAB Polska 2008Źródło: Megapanel PBI/Gemius, 2008
Raport strategiczny IAB Polska 2008


Raport przedstawia dokładną charakterystykę popularności witryn w 13 kategoriach tematycznych Megapanelu PBI/Gemius. Osobny podrozdział poświęcono społecznościom, których dynamiczny rozwój w 2008 r. był jednym z najważniejszych trendów rozwoju polskiej sieci.

Po raz pierwszy w Raporcie strategicznym IAB pojawił się rozdział poświęcony analizie rynku domen oraz branży hostingowej, omówiono kolejno zagadnienia dotyczące rejestracji domen, rynku pierwotnego i wtórnego oraz zauważalnym trendom rozwoju.

W części poświęconej Usability opisano problematykę użyteczności witryn oraz procesów tworzenia rozwiązań atrakcyjnych, prostych, skutecznych i przyjaznych dla użytkowników. Podkreślono brak na polskim rynku wyspecjalizowanych ekspertów od usability oraz instytucji prowadzących edukację w tej dziedzinie.

Charakterystyce funkcjonujących w Polsce badań i statystyk internetu poświęcony jest osobny rozdział Raportu. Opisano w nim dokładnie metodologię oraz najważniejsze cechy badań: Megapanel PBI/Gemius, Alexa.com, badań trackingych oglądalności witryn (gemiusTraffic, stat24, Google Analitycs) oraz badań liczby użytkowników NetTrack i badań ad hoc (gemiusAdHoc, badania panelowe).

Aktualizacja: 01 czerwca 2009 08:26
Dodaliśmy wypowiedź Jarosława Sobolewskiego, dyrektora generalnego IAB Polska
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.