Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Ponad 200 uczestników zgromadzonych w Businessman Institute, blisko 30 prelegentów, ekspertów w swych dziedzinach, owocne dyskusje konferencyjne i sprzyjający nawiązaniu nowych biznesowych kontaktów uroczysty koktajl w plenerze, a także rozdanie nagród dla Człowieka Roku i Firmy Roku 2008 Internet Standard - zapraszamy do relacji z dwudniowej konferencji zorganizowanej przez portal Internet Standard w dniach 20-21 maja 2009 r.

Po raz czwarty odbyła się konferencja z cyklu 2k organizowana przez Internet Standard. Podobnie jak w latach ubiegłych, również i teraz stała się ona jednym z ważniejszych wydarzeń branży internetowej w Polsce. Luksusowy Businessman Institute gościł ponad 200 uczestników, którzy wysłuchali kilkunastu wystąpień zarówno przedstawicieli największych i najbardziej znaczących graczy branży on-line oraz tych, którzy być może za jakich czas ich zdetroznizują - tytułowych zuchwałych, odważnie i konsekwentnie realizujących swoją wizję obecności na rynku.

Dwudniowa konferencja Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych potwierdziła stabilność i potencjał krajowej branży internetowej. Nikt specjalnie nie unikał słowa "kryzys" - ba, pojawiało się ono dosyć często, ale co najważniejsze zawsze w otoczeniu innych równie znaczących określeń takich jak: "szansa", "możliwość", "walka" czy "umiejętność". Dobry humor dopisywał, a obserwacja młodych graczy skutecznie walczących o swoje miejsce na rynku z pewnością napawa optymizmem i pozwala z jako takim spokojnie patrzeć w przyszłość.



Będzie się działo w polskim internecie

Wprowadzeniem do bardziej szczegółowego prześwietlenia kierunków rozwoju polskiej sieci było podsumowanie minionego roku dokonane w kontekście badań Megapanel PBI/Gemius przez przedstawicielki PBI - Iwonę Sienicką, specjalistę ds. badań oraz Karinę Adaszak, PR managera.

Liczba internautów w Polsce stale rośnie - na koniec 2008 r. było ich o 10% więcej (15,5 mln) niż 12 miesięcy wcześniej. Najliczniejszą grupę polskich internautów (powyżej 30%) tworzą 15-24 latkowie (są oni również najbardziej aktywni pod względem wykonywanej liczby odsłon), blisko co czwarty użytkownik ma 25-34 lata. Ponad 1/3 polskich internautów to osoby z wykształceniem średnim oraz niepełnym, podobna ilość (31%) deklaruje brak dochodu. Więcej niż ¾ polskich internautów korzysta z internetu od ponad dwóch lat, a codziennie lub prawie codziennie sięga do niego 71% użytkowników. W ciągu ostatnich 3 lat liczba odsłon podwoiła się.

Karina Adaszak, PBIKarina Adaszak, PBI

W 2008 polscy internauci wygenerowali łącznie ponad 47 mld odsłon i spędzili w sieci 700 mln godzin. Na statystycznego użytkownika przypadło w grudniu ponad 3 tysiące odsłon oraz ponad 46 godziny, spędzonych w sieci. Pierwsza trójka Top10 witryn polskiego internetu nie zmieniła się na przestrzeni roku. Przez cały okres prowadził Google (86% zasięgu), za nim Onet (61%), a na trzeciej pozycji Wirtualna Polska (55%). Tuż za podium uplasowała się Nasza-Klasa (54%) - serwis, który w omawianych okresie odnotował największy wzrost liczby użytkowników (+64%). Warto podkreślić, że żadna z witryn w Top10 nie zanotowała spadku oglądalności. Wśród TOP100 witryn pod względem ilości użytkowników największy ich przyrost uzyskał serwis travian.pl (+3187%).

Przemianom we współczesnych mediach elektronicznych oraz trendom ich rozwoju poświęcona była prezentacja Tomasza Józefackiego, członka Zarządu Agora S.A. Polski rynek internetu czeka znaczne przyspieszenie, a "wymusi" go "pokolenie sieci", które właśnie wkracza w pełnoletniość - przewidywał prelegent szukając analogii pomiędzy rozwojem internetu za Oceanem oraz tu nad Wisłą.

Tomasz Józefacki, Agora S.ATomasz Józefacki, Agora S.A

Polskie pokolenie sieci charakteryzuje się umiejętnością jednoczesnego korzystania z mediów i strumieni informacji, a także działaniami tzw. "rozrywania pakietów" (wybiórczego używania jednej/dwu funkcjonalności w złożonych aplikacjach) oraz sprzęganiem wybranych funkcjonalności z różnych aplikacji/serwisów we własne "narzędzia"; dla pokolenia sieci obrazkowa informacja is the king. Mimo iż pewna masa krytyczna została w Polsce osiągnięta - z internetu korzysta już przecież 50% obywateli (przyjmuje się, że po przekroczeniu rogu 40% rozpowszechnienia internetu rynek nabiera pędu, którego nie da się już zatrzymać) to tak naprawdę dopiero za ok. 5 lat, kiedy cały wyż demograficzny obecnych 20- i 25-latków (pokolenia sieci) będzie w wieku produkcyjnym nastąpi dynamiczny rozwoju rynku internetowego w obszarach praktycznych, konsumenckich i finansowych.

Globalne trendy w polskich mediach interaktywnych <br> Tomasz Józefacki, Agora S.A.Globalne trendy w polskich mediach interaktywnych
Tomasz Józefacki, Agora S.A.


Co będzie się wówczas działo? Tradycyjne media będą dominować kategorie informacyjne (nie chodzi o "co" tylko "jak" jest to oferowane), postępować będzie fragmentaryzacja przekazu (przesunięcie z prostej rozrywki w kierunku zaspokajania potrzeb związanych z dorosłym życiem), a także wzrastać będzie znaczenie i kompleksowość platform usługowych sprzęgających mobilność, transakcyjność i komunikację - przewidywał Tomasz Józefacki.

W podobnym duchu - nakreślenia dominujących kierunków w rozwoju polskiego internetu - poświęcona była prezentacja Roberta Bednarskiego, wiceprezesa zarządu w Grupie Onet.pl. Do najważniejszych trendów w mediach cyfrowych należą: wideo on-line, społeczności, mobile, wyszukiwarki, geolokalizacja, widgets oraz konwergencja technologii (TV - internet). Robert Bednarski zaznaczył, że strategia rozwoju Onetu polega na podążaniu zgodnie z wymienionymi trendami i na zapewnieniu reklamodowcom możliwości budowania i kształtowania wizerunku marek na wszystkich tych obszarach.



Nasza-Klasa jest rentowna! I finansowo ma się całkiem dobrze - to chyba najważniejsze stwierdzenie, które padło już po prezentacji z ust Dominika Kaznowskiego, pełnomocnika zarządu spółki, który wystąpił w imieniu prezesa Arkadiusza Pernala.

Od 'klasowania' do platformy telekomunikacyjnej <br>Dominik Kaznowski (Nasza-Klasa)Od "klasowania" do platformy telekomunikacyjnej
Dominik Kaznowski (Nasza-Klasa)


Sam serwis zaś konsekwentnie rozwijać ma się w kierunku wielokanałowej i wielokierunkowej platformy komunikacji oraz kompetencji technologicznych (firma technologiczna a nie wydawca). Wśród innych strategicznych celów Dominik Kaznowski wymienił: wdrażanie narzędzi ułatwiających, pogłębiających, stymulujących i zacieśniających istniejące kanały komunikacji pomiędzy użytkownikami (nieoficjalnie mówi się o komunikatorze i rozwiązaniach a la twitter) oraz podejście zorientowane na rozwój systemu komunikacji a nie poszczególnych narzędzi.

O strategii rozwoju Wirtualnej Polski przebiegającej pod hasłem "trzy ekrany" mówił prezes WP, Grzegorz Tomasiak.

Grzegorz Tomasiak, Wirtualna PolskaGrzegorz Tomasiak, Wirtualna Polska

Oferowanie zarówno użytkownikom, jak i reklamodawcom kompleksowych rozwiązań możliwe jest dzięki synergii w grupie Telekomunikacji Polskiej i połączeniu marek: TP, Orange (TV i mobile) oraz Wp.pl (Internet). Uderzenie musi być silne, a oferta na tyle atrakcyjna, by m.in.. przebić się przez komunikacyjny clutter - mówił prezes opisując szanse na przetrwanie w dobie kryzysu. W naszym przypadku udało się stworzyć "rynkowego drapieżnika", który z marek kojarzonych z telekomunikacją staje się silną marką mediowo - telekomunikacyjną.

Strategia 'trzy ekrany' w Wirtualnej Polsce <br>Grzegorz Tomasiak (WP)Strategia "trzy ekrany" w Wirtualnej Polsce
Grzegorz Tomasiak (WP)


Na czym polega strategia trzech ekranów? Jak przebiega współpraca w grupie? Dlaczego upadł projekt WPmobi i jaka jest polityka WP odnośnie przejmowania ruchu innych podmiotów? - odpowiedzi na te pytania już niedługo w ekskluzywnym wywiadzie, którego dla Internet Standard udzielił podczas konferencji prezes Grzegorz Tomasiak.

Wiele ciekawych rzeczy w najbliższym czasie będzie się działo w obszarze yellow pages, a zwłaszcza w http://Pkt.pl o czym barwnie opowiadała Ewa Kasiak, dyrektor działu rozwoju internetu w firmie Polskie Ksiązki Telefoniczne Sp. z o.o.

Ewa Kasiak, Pkt.plEwa Kasiak, Pkt.pl

Rok 2009, dzięki trwającemu wdrożeniu platformy Quantum upłynie tu pod znakiem innowacyjności. Od stycznia dostępna jest w Pkt.pl reklama wideo, a w najbliższej przyszłości zapowiadane jest rozszerzenie możliwości reklamowych o tzw. (sprawdzone w Holandii) pakiety klików. W zaawansowanych planach znajduje się także oferta z obszaru e-commerce, wejście w sektor usług wertykalnych (Yellow Pages Verticals) a nawet hostingu, wprowadzenie najwyższej jakości zdjęć satelitarnych oraz planów 3D dla największych miast Polski. Będzie też polski street view (!). Ciekawe jak długo core biznesu PKT (a tak jest obecnie) stanowić będzie katalog firm w tradycyjnej wersji książkowej?

Rozmowy w kuluarach <br>Kazimierz Szot, prezes IDG Poland; Grzegorz Tomasiak, prezes WP oraz Tomasz Józefacki, członek zarządu AgoryRozmowy w kuluarach
Kazimierz Szot, prezes IDG Poland; Grzegorz Tomasiak, prezes WP oraz Tomasz Józefacki, członek zarządu Agory

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.