Ideacto i Eyetracking.pl: jak projektować proces zakupowy w e-sklepie
- Bożena Jaskowska,
- 19.05.2009, godz. 11:43
"Skracaj i upraszczaj teksty, optymalizuj koszyk, pomoc umieszczaj kontekstowo" - to wybrane zalecenia dla e-handlowców wynikające z badania procesu zakupowego w sklepach internetowych przeprowadzonego przez agencję Ideacto oraz firmę Eyetracking.pl.
Celem badań przeprowadzonych przez agencję Ideacto oraz firmę Eyetracking.pl było poznanie problemów, jakie spotykają użytkownicy podczas procesu zakupowego w sklepach internetowych oraz sformuołowanie wytycznych, których uwzględnienie poprawić może efektywność sprzedaży on-line.
Badania miały charakter eksploracyjny i zostały przeprowadzone za pomocą metody EyeTracking bazującej na pomiarze pracy narządu wzroku. Próba badanych wynosiła 10 osób. Każdy z uczestników badania mógł dowolnie wybrać produkty, które chce kupić w dwóch sklepach (wytypowanych z "Rankingu sklepów internetowych 2008 Money.pl i tygodnika Wprost"). W ten sposób starano się zachować warunki procesu i motywację jak najbardziej zbliżone do naturalnych.
Wykonując badania jako główny cel postawiliśmy sobie przeanalizowanie czynników, które mogą mieć wpływ na ostateczną decyzje i finalizację zakupów. Okazuje się, że sam fakt istnienia potrzebnych informacji w procesie zakupowym może okazać się niewystarczający, aby klient dokonał zakupu. Ważna jest forma i miejsce prezentacji informacji - podkreśla Joanna Kotala z Idecto. Badania użyteczności skutecznie pozwalają zobaczyć jak zachowują się klienci w naszym sklepie. Ta wiedza jest niezbędna, aby ulepszać sklep internetowy pod kątem sprzedaży$.
Na bazie badania stworzono wytyczne dotyczące takich elementów sklepu jak: Koszyk, Produkty polecane, rekomendowane, Promocje i prezenty, Dostawa, Kroki procesu zakupowego oraz Formularze.
Zalecenia, które należy uwzględnić w projektowaniu procesu zakupowego w sklepie internetowym, opracowane przez Ideacto oraz Eytracking.pl na podstawie badań są następujące:
- Stosuj zrozumiałe etykiety.
- Spraw, aby użytkownicy nie czuli się zdezorientowani działaniem funkcji. Informuj i uprzedzaj.
- Stosuj opisy ikon, zwłaszcza tych abstrakcyjnych.
- Do ważnych tekstów dodaj elementy graficzne, które przyciągną uwagę.
- Stosuj użyteczne nagłówki, czyli wyjaśnij jednoznacznie treść, której dotyczą.
- Skracaj i upraszczaj teksty.
- Pomoc i wszystkie dodatkowe informacje umieszczaj kontekstowo.
- Nadaj priorytety przyciskom, aby ułatwić użytkownikom nawigowanie.
- Spraw, aby działanie wszystkich funkcji było intuicyjne i przewidywalne dla użytkowników.
- Unikaj elementów dodatkowych, które mogą rozpraszać i odciągać wzrok użytkowników.
- Rejestrację i logowanie zaplanuj tak, aby nie odrywać użytkowników od ich głównego celu, czyli procesu zakupowego. Pamiętaj, ważna jest płynność w realizacji zakupu.
- Aby wyróżnić formularz i skupić na nim uwagę użytkowników możesz stosować delikatne jasne tło.
- Pamiętaj, że prezentacja zawartości koszyka w kolejnych krokach procesu zakupowego rozprasza.
- Minimalizuj liczbę pól formularzy.
- Jasno i precyzyjnie projektuj kroki procesu zakupowego, tak aby użytkownik wiedział gdzie się znajduje i jaki krok jest ostateczny.
- Stosuj spójne i jasne nazwy dla poszczególnych kroków procesu zakupowego oraz przycisków.
Raport "Badanie procesu zakupowego w sklepach internetowych" dostępny jest tutaj