Polacy nie kupują ubrań w sieci (ale robią to polscy internauci)

91 proc. Polaków nie kupuje odzieży i obuwia przez internet, najczęściej z braku zaufania do wirtualnych zakupów oraz z niemożności przymierzenia kupowanego asortymentu - wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor Research International dla Fashion House Outlet Centre. Nie oznacza to jednak, że kupowania odzieży w e-sklepach obawiają się polscy internauci.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor Research International, zaledwie 10 proc. Polaków uważa, iż zakupy odzieży i obuwia w sieci to wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy, jak również większy wybór oryginalnego asortymentu. Możliwość zakupu ubrań czy butów z dowolnego zakątka świata bez wychodzenia z domu jest znaczącą wartością dla mniej niż 10 proc. ankietowanych.

-"Zakupy odzieży i obuwia są swego rodzaju rytuałem, którego integralną częścią jest mierzenie, przeszukiwanie wieszaków, półek i testowanie nowego wizerunku swojej osoby. Trudno nam z tego zrezygnować na rzecz zwykłego kliknięcia myszką" - mówi Katarzyna Czapran, marketing manager Fashion House Gdańsk.

Oprócz ograniczonego zaufania do transakcji w internecie i braku możliwości przymierzenia produktu, dziewięciu na dziesięciu Polaków do zakupu nowej bluzki czy mokasynów w wirtualnym sklepie zniechęcają również bariery techniczne. Do najczęstszych z nich należą po prostu brak dostępu do internetu lub nieumiejętność robienia zakupów w sklepach internetowych.

Przedstawione wyżej wyniki są niezwykle optymistyczne dla właścicieli centrów i sklepów odzieżowych o "tradycyjnej" formule. Z pewnością świadomym tego faktu jest Fashion House Outlet Centre, zleceniodawca badania.

Bonprix.pl to obecnie największy sklep odzieżowy w polskiej sieci (960 tys. real users wg Megapanel PBI\Gemius) Bonprix.pl to obecnie największy sklep odzieżowy w polskiej sieci (960 tys. real users wg Megapanel PBI\Gemius)

Badanie przeprowadzone zostało w listopadzie 2008 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie oraz próbie klientów Fashion House w Piasecznie, Sosnowcu i Gdańsku. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że przyjęta metodologia obejmuje badaniem nie tylko internautów, ale również i osoby, które z sieci nie korzystają. Oznacza to, że nie tyle nie kupują one ubrań czy butów w e-sklepach, co nie kupują w internecie wcale.

Dlatego też innych informacji dostarcza stworzony przez firmę Gemius raport "Internet 2008-2009", gdzie grupą objętą badaniem byli wyłącznie użytkownicy internetu (+15). Na pytanie: "Które z podanych niżej produktów kupiłaś(eś) kiedyś w: sklepie internetowym/na aukcji internetowej?", aż 35 proc. internautów odpowiedziała, że odzież i biżuterię kupiła właśnie w sklepie internetowym. To jeszcze nic - ponieważ produktami, które znalazły się w ścisłym top 10 przedmiotów kupowanych przez polskich użytkowników internetu za pomocą aukcji internetowych, są przede wszystkim odzież i biżuteria (aż 50% spośród badanych kupuje tam tego typu produkty).

Jak podaje raport Gemiusa, aż 46 proc. internautów uważa, że kupowanie w sieci jest ryzykowne (co wydają się potwierdzać dane zebrane przez Pentor Research International wśród ogółu Polaków), ale tylko 11 proc. sądzi że ta czynność jest skomplikowana.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.