Wyścig zbrojeń trwa: Agora przejmuje sfd.pl

Coraz częściej, najważniejsi rynkowi gracze funkcjonują w bazach "Whois" jako właściciele domen, pod którymi działają popularne serwisy. Oficjalnie mówi się o nawiązaniu strategicznej współpracy. Nieoficjalnie wszyscy wiemy, że walka toczy się o cenne punkty zasięgowe w rankingu najpopularniejszych witryn w Megapanelu PBI/Gemius, które bezpośrednio przekładają się na potencjał reklamowy witryny, a więc i na pieniądze. Niedawno Interia weszła w posiadanie chomikuj. pl, dwa tygodnie wcześniej Agora została właścicielem domeny sfd.pl.

Mimo, że podium najpopularniejszych witryn w Megapanelu PBI/Gemius od dłuższego czasu się nie zmienia, na pozycjach niższych trwa nieustanna walka o detronizację liderów. Szczególnie ciekawie przedstawia się sytuacja w obrębie miejsc 6-8, a więc rywalizacja pomiędzy o2.pl, interia.pl oraz gazeta.pl.

Interia dzięki nawiązaniu współpracy z Chomikuj.pl prawdopodobnie już za 3 miesiące odzyska utraconą względem o2.pl 6. lokatę. Łączny zasięg Interii i Chomikuj - wg wyników lutowej fali badania Megapanel PBI/Gemius - wynosi (uwaga!) 50,81%, co dać może Interii pozycję nawet przed Allegro (49,63%).



Co na to inni gracze z omawianej stawki?

Jeszcze początku kwietnia, Agora S.A stała się właścicielem domeny sfd.pl (pod którą funkcjonuje Sportowe Forum Dyskusyjne http://sfd.pl ). Na witrynie już teraz pojawiają się nieprzypadkowe odnośniki kierujące do serwisów z portfolio Agory m. in. sport.pl, i rozrywkowych witryn jak zczuba.pl czy pobandzie.pl. Choć miłośnicy kulturystyki i fitnessu są z pewnością doskonałą grupą odbiorców przekazów reklamowych - to jednak wątpliwe jest, aby to właśnie profil użytkowników przekonał Agorę do zainteresowania się tym forowym serwisem.

Gazeta.pl nawiązanie współpracy tłumaczy przede wszystkim względami reklamowymi. Współpraca z SFD to kolejny krok konsekwentnie realizowanej przez nas strategii partnerskiej dla portalu Sport.pl, którego partnerami w ostatnich latach zostali m. in. Ekstraklasa.pl, Reprezentacja.net, Futbolowo.pl czy - ostatnio - F1.pl. SFD świetnie uzupełnia naszą ofertę sportową - informuje nas Maciej Wicha, dyrektor odpowiedzialny w segmencie internet Agory m. in. za Sport.pl. Dzięki nawiązywanym od lat partnerstwom możemy zaoferować reklamodawcom i sponsorom sportu najbardziej wszechstronną ofertę dotarcia z przekazem do grupy docelowej.



Sfd.pl wg ostatniej, lutowej fali badania Megapanel PBI/Gemius odwiedza 1 mln 147 tys. real users. Jeśli ruch z sfd.pl zostanie wliczony do drzewka witryny Gazeta.pl (a wszystko wskazuje, że tak się stanie, gdyż Agora jest właścicielem domeny i taką informację podają bazy "Whois") - to gazeta.pl również zyska na zasięgu. Łączny zasięg obu witryn wg wyników lutowych wynosi 48,22%. Sporo i jeszcze 2 tygodnie temu wystarczająco do pokonania w wyścigu Interii (przed nawiązaniem współpracy z Chomikuj.pl). Wciąż jednak mało by prześcignąć o2.pl (48,55%).

Maciej Wicha odpiera zarzuty dotyczące nawiązania współpracy celem podwyższenia lokaty gazeta.pl w Megapanelu PBI/Gemius.

Głównym celem współpracy z SFD jest poszerzenie naszej pozycji w kategorii sport, a co za tym idzie wzrost zasięgu i atrakcyjności naszej oferty dla marketerów zainteresowanych sportem, a także dotarcie - poprzez crosspromocję - do użytkowników SFD - deklaruje Maciej Wicha. Mówiąc natomiast o całościowym wzroście Gazeta.pl w Megapanelu, warto pamiętać, że liczba użytkowników serwisów internetowych Agory rośnie około dwa razy szybciej niż rynek. Opierając się na ostatnich danych Megapanel PBI/Gemius, za luty 2009, liczba użytkowników (real users) Gazeta.pl wzrosła w ciągu roku o 22,5% (z 6,23 mln w lutym 2008 do 7,63 mln w lutym 2009). To najszybsze tempo wzrostu wśród polskich portali. W tym samym okresie liczba internautów w Polsce wg tego samego badania wzrosła o 11,7%.

Na jakiej zasadzie ruch z serwisu zliczany jest do zasięgu innej witryny?
<b>Małgorzata Wołejko, Kierownika Zespołu Badania Panelowego w Gemius SA</b>: W badaniu Megapanel PBI/Gemius podczas budowania drzewka witryny kierujemy się następującą zasadą: każda domena może być dołączona do drzewka danej witryny, jeśli posiada tego samego właściciela. Jedynym kryterium, na podstawie którego określamy właściciela domeny, jest wpis w tzw. bazie whois.

Baza whois jest publiczna - każdy internauta może sprawdzić, kto jest właścicielem danej witryny. W badaniu Megapanel PBI/Gemius, tylko te domeny, które mają ten sam wpis w bazie whois, mogą zostać połączone w jednym węźle. Dzieje się tak najczęściej na wniosek właściciela domeny i w tej chwili jest to bezpłatne. Czasami takie połączenia dokonywane są z inicjatywy firmy badawczej.

Zasada tego samego wpisu w bazie whois jest zasadą, od której nie ma wyjątków. To znaczy, żadne inne dowody własności domeny nie są dla nas zobowiązujące - jedynie wpis w bazie whois.

Aktualizacja: 04 maja 2009 17:20
Dodaliśmy krótki komentarz Macieja Wichy, dyrektora serwisów informacyjnych i społecznościowych w Agora S.A.
Aktualizacja: 04 maja 2009 09:14
Dodaliśmy informację, że na początku kwietnia Agora stała się właścicielem domen, pod którymi funcjonują inne popularne serwisy: katalogi.pl oraz insomnia.pl. Tekst uzupełniliśmy także o wypowiedź Patryka Tryzubiaka, PR Managera w Grupie Allegro.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.