Portale nie boją się kryzysu

Portale umocnią swoją pozycję dzięki sile marek, polityce cenowej zwiększającej wpływy z reklam, odpalaniu nowych projektów i przejmowaniu już istniejących - brzmi teza "Gazety Prawnej" analizującej obecną sytuację największych polskich portali.

Spowolnienie gospodarcze nie powinno zagrozić stabilnej pozycji najważniejszych polskich portali: Onet.pl (9,7 mln użytkowników), WP.pl (8,6 mln), Interia.pl (7,7 mln), o2.pl (7,5 mln) i Gazeta.pl (7,4 mln użytkowników wg styczniowego badania Megapanel PBI/Gemius) - pisze dzisiejsza "Gazeta Prawna".

W I kwartale 2009 r. wydatki niektórych branż lokujących swe budżety reklamowe w wybranych portalach wzrosły nawet o 30%. Reklamodawcy wybierają duży zasięg, gwarantowane dotarcie do największych grup klientów oraz oferowaną szeroką gamę produktów sprzedażowych i liczne rabaty.

Przedstawiciele portali spodziewają się zwiększenia swych przychodów w tempie szybszym niż średnia rynkowa, nikt jednak nie podejmuje się podania własnej prognozy wzrostu rynku w tym roku.

Duże portale mają dużą przewagę, co w trudnych czasach będzie procentować. Z kryzysu wyjdą więc obronną ręką, a niektóre jeszcze się umocnią. Ale internet jest tak nieprzewidywalną branżą, że wcale się nie zdziwię, jeśli w tym kryzysie pojawi się kolejny projekt o potencjale Naszej-klasy - powiedział Andrzej Garapich, prezes spółki Polskie Badania Internetu.

Wzmocnienie pozycji portali nastąpić ma również w obszarze wortalizacji tj. uruchamiania nowych projektów. Przedstawiciele liderów stawki deklarują, iż cały czas trwają prace mające wzbogacić istniejącą już ofertę w konkretnych kategoriach tematycznych.

Onet planuje do końca roku uruchomić 15 nowych projektów ("prawdziwa bomba", szczegółów której Łukasz Wejchert, prezes Onetu nie zdradził, pojawić ma się w IV kwartale br). Dodatkowo prowadzone są negocjacje na temat trzech, czterech akwizycji wartych ok. 4 mln zł.

o2.pl mimo pewnej weryfikacji kosztów inwestycji, zrealizuje 90% planowanych projektów tj. ok. 15 serwisów. To nie oznacza, że wszystkie pojawią się na rynku w tym roku, ale nie zwalniamy tempa - powiedział Krzysztof Sierota, członek zarządu o2.pl.

Wzmocnienie oferty produktowej zarówno jeśli chodzi o portal, jak i serwisy pozaportalowe deklaruje również Interia.pl. W tym celu budowana jest obecnie nowoczesna platforma technologiczna, która umożliwi produkcję nowych witryn, wykorzystujących synergię w Grupie Bauer i stopniową przebudowę portalu.

Źródło: http://biznes.gazetaprawna.pl