CreativeEx 2008: 101,9 mln zł obrotów agencji interaktywnych

IAB Polska oraz PricewaterhouseCoopers ogłosiły wyniki badań realizowanych w ramach projektu CreativeEx analizującego segment agencji kreatywnych. Obroty agencji interaktywnych w Polsce w minionym roku osiągnęły wartość 101,9 mln zł.

Równolegle z badaniem AdEx dotyczącym wydatków na reklamę internetową, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz firma doradcza PricewaterhouseCoopers przeprowadziły pierwszą na polskim rynku edycję projektu badawczego CreativeEx analizującego segment agencji kreatywnych. W badaniu wzięło udział wzięło udział 18 firm: agencji interaktywnych lub działów interaktywnych agencji reklamowych.

Z badania CreativeEx wynika, że obroty agencji interaktywnych w Polsce w roku 2008 osiągnęły wartość 101,9 mln zł (126,6 mln zł z uwzględnieniem mediów, czyli planowania, zakupu i obsługi mediów za pośrednictwem agencji interaktywnych). Obroty agencji interaktywnych w ub. roku wzrosły tym samym o prawie 50%.

Ponad połowę obrotów agencji interaktywnychw wygenerowała praca działów graficznych i copywriterów, a więc czysta kreacja.

W ramach projektów kreatywnych największy udział stanowiły te dotyczące projektowania i budowania pełnych serwisów internetowych (ogółem ponad 50%) oraz kreacje reklamowe (np. produkcje bannerów) z udziałem 22%.

Wg ankietowanych agencji, branża interaktywna w 2009 r. rozwijać się będzie z nieco mniejszą, acz wciąż znaczną dynamiką. Wzrost obrotów wynieść może - zdaniem respondentów - od 11% a 40%.

Źródło: PwC