IAB i PwC: reklama w sieci warta 1,174 mld zł

Sprawdziły się prognozy mówiące o wzroście wydatków na reklamę internetową i przekroczeniu magicznego progu 1 miliarda zł za rok 2008. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz PricewaterhouseCoopers ogłosiły wyniki badania AdEx.

Ogłoszono wyniki badania wydatków na reklamę internetową w Polsce za rok 2008 przeprowadzonego przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz PricewaterhouseCoopers (PwC).

W minionym roku firmy wydały na reklamę w sieci wydany łącznie 1,174 mld zł brutto. To aż o 58% proc. więcej niż w roku 2007.

Prawie 40% wpływów z reklamy on-line pochodzi z formy display, 23% pochłonął marketing w wyszukiwarkach (wzrost o 3 pkt proc. w porównaniu do roku 2007). Blisko 1/5 udziałów w torcie (19%) to wartość ogłoszeń (classifieds), 6% przeznaczona na e-mail marketing, 12% to wydatki na "inne" formy reklamy on-line.

Formy reklamy wbudowane w stronę wygenerowały aż 71% wszystkich wydatków, formy wyskakujące w warstwie okienka ponad 1/5 (22%), sponsoring zaznaczył swoją obecność na poziomie 7%.

Sektorami, które szczególnie upodobały sobie reklamę w internecie są: finanse, telekomunikacja oraz motoryzacja. W dalszej kolejności wymieniono handel i kulturę. Zaledwie 3% wydatków pochodzi z sektora żywności.

Wg ekspertów, wydatki w Polsce na reklamę w sieci wciąż będą się zwiększać, aczkolwiek w tempie niższym niż miało to miejsce w rekordowym 2008 r. Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska prognozuje kilkunastoprocentowy wzrost wartości tortu reklamy internetowej. Szacunki domu mediowego ZenithOptimedia mówią o wzroście 21% (do 896 mln zł), CR Media Consulting przewiduje wzrost na poziomie 16%, a analitycy DM Millennium przewidują skok o 15% zarówno w tym, jak i w przyszłym roku.

Zaproszony jako gość specjalny na konferencję MediaTrendy Nikesh Arora, prezes Google na region EMEA (ang. Europe, the Middle East and Africa) powiedział, że wg niego polski rynek internowy warty jest 7 mld USD, a rynek reklamy on-line - 1 mld USD.

Dokładna analiza wydatków na reklamę internetową w Polsce w 2008 r. przeprowadzona przez IAB Polska i PwC na podstawie wyliczeń danych od 29 największych graczy rynkowych (z wyjątkiem Google, którego przychody są szacowane) przedstawiona zostanie przez Jarosława Sobolewskiego na konferencji mediaStandard 2008.

Źródło: http://www.rp.pl