Radio on-line - projekt długofalowy

2/3 polskich internautów chcąc posłuchać radia czy przeczytać o najnowszych wydarzeniach włącza komputer. Nie zmienia to faktu, że "pisane" serwisy informacyjne cieszą się istotnie większą popularnością niż radio on-line. Radio to wciąż taki mały rynek internetowy, gdzie RadioMaryja.pl może mieć więcej użytkowników niż Wirtualna Polska.

Patrząc na właścicieli najpopularniejszych serwisów radiowych, łatwo wywnioskować, że do zbudowania silnej pozycji w tej branży niezbędne są kompetencje off-line. Pierwszą piątkę otwiera Grupa Broker FM (z serwisów właściciela RMF FM korzysta ponad 1 mln internautów), zaraz za nią znajduje się Eska a stawkę zamyka Polskie Radio. Wynika z tego, że najlepsze radio (nieważne czy w sieci, czy poza nią) robią rozgłośnie radiowe. Oczywiście nie jest to regułą, ponieważ na brak użytkowników nie narzeka też Last.fm i Open.fm, aczkolwiek trudno zaprzeczyć, że atuty jak: know-how, gotowa redakcja i posiadanie wiernych słuchaczy i rozpoznawalnej marki są pomocne.

Jak już wspomnieliśmy, liderem w polskiej sieci jest grupa serwisów skupiona pod szyldem Broker FM. Największe wchodzące w skład grupy strony to kolejno: Rmf.fm, Miastomuzyki.pl (szybko zyskuje na popularności i już wkrótce może stać się największym serwisem RMF FM) i RMF Maxxx. Co ciekawe, w skład grupy wchodzi także RMF Maxxx TV - projekt (obecnie w fazie testów), który należy bardziej traktować jako przedłużenie funkcjonalności radia, niż telewizję (do muzyki z RMF Maxxx wyświetlane są wizualizacje, a'la te znane z Winamp'a czy Media Player'a). Możemy tu również podglądać prezenterów. - "Nowością w proponowanym przez nas projekcie jest oparcie zawartości kanału telewizyjnego o zawartość programu radiowego, czyli symultaniczna emisja wideo na bazie sygnału audio. W tym projekcie to audio jest nadrzędne nad wideo- mówi Krzysztof Nepelski, dyrektor marketingu i badań w BROKER FM S.A. (Grupa RMF). - Koncepcję Radiowizji nasza grupa rozwijała już pod koniec lat 90-ątych.

Last.fmLast.fm

Inną spółką Grupy Bauer, oprócz Broker FM, jest trzeci największy portal w Polsce - Interia.pl. Radio zostało oczywiście zintegrowane z portalem, ale tylko w niewielkim stopniu. Na stronie głównej Interii, w kategorii "Muzyka", znajdziemy dwa link: "RMF - posłuchaj" i Miasto Muzyki. Oba jednak prowadzą w to samo miejsce, serwis Miastomuzyki.pl.

Zaraz za Broker FM (pod względem liczby użytkowników) znajduje się radio Eska ze swoim flagowym serwisem Eska.pl. Miesięczny zasięg grupy wynosi ponad 800 tys. użytkowników. Do Eski należą też inne serwisy (eskarock.pl, wazzzup.pl, eska.tv, hitfm.pl), ale póki co znajdują się one raczej w fazie rozwoju. Dopiero na trzecim miejscu w rankingu uplasował się nie związany z żadna polską rozgłośnią (bo wywodzący się z USA) Last.fm. Jak wiadomo, Last.fm nie jest typowym radiem on-line, gdyż duży nacisk położono tu na aspekt społecznosciowy. Co więcej, Last.fm nie ma nawet polskiego oddziału, co nie przeszkadza by jednak by miesięczna liczba odsłon była największa z pośród wymienionym. Jako ciekawostkę wymieńmy, również Fotka.pl, która ma swój kanał radia internetowego.

Kolejne miejsca to odpowiednio: należące do GG Network - Open.fm (dawne Gadu-Radio) oraz nadawca publiczny - Polskieradio.pl (czyli programy 1,2 i 3).

Tak wygląda ranking pod względem wejść na strony - ile osób dokładnie słucha znajdującego się tam radia trudno oszacować.



Zasięg serwisów oferujących radio on-line nie jest duży i wynosi zaledwie kilka procent. W zestawieniu z danymi deklaratywnymi (opublikowanymi przez Gemius w raporcie "Polski internet 2008/2009") 67% internautów słuchało

kiedykolwiek radia przez internet, zasięgi serwisów wydają się nikłe. Z serwisów należących do Broker FM korzysta prawie 7 proc., a z "Eski" zaledwie 5,5 proc internautów. Jak przypuszczają autorzy raportu, może to wskazywać na dużą dywersyfikację stacji radiowych i sposobów słuchania radia wśród polskich internautów. Nie wszystkie bowiem sposoby, jak np. odtwarzanie radia poprzez Winamp, są uwzględnione w badaniu.

Największy odsetek, równy aż 43%, wśród słuchaczy wybranych serwisów radia online stanowią osoby w wieku 15-24 lata - w tej grupie przeważają kobiety. Natomiast w ogólnej populacji słuchaczy radia online, struktura płci jest wyrównana.

Żródło: Polski internet 2008/2009, Gemius


Oprócz dynamicznie przyrastającego zasięgu Miastomuzyki.pl, dzięki któremu RMF FM prześcignęło w październiku 2008 r. radio ESKA, pierwsza piątka serwisów oferujących radio on-line praktycznie utrzymuje zasięg na stałym, nie wysokim poziomie.

Spośród pięciu liczących się na naszym rynku portali horyzontalnych, aż dwa z nich radia nie mają. WP próbuje, póki co z niewielkim skutkiem, zachęcić do korzystania z radio.wp.pl. Serwis wyprzedzają jednak konkurenci, wśród których jest Radio Maryja (60 tys. użytkowników). Nieco lepiej radzi sobie Gazeta.pl - Tuba.pl, której słucha 150 tys. użytkowników. O Interii już pisaliśmy, więc przypomnijmy tylko, że odstaje "nieco" od rywali.

Miastomuzyki.plMiastomuzyki.pl

Radia nie ma jeszcze Onet.pl i O2.pl. - "Na pewno ten segment jest ciekawy, ale jako portal horyzontalny, posiadający wortale horyzontalne oraz inne projekty, dochodzimy do wniosku, że nie można robić wszystkiego na raz" - mówi Łukasz Wejchert, prezes Onet.pl. - "Trudno powiedzieć, czy będziemy wchodzili na ten rynek, ale jasne jest, że nie można być liderem we wszystkim. Dlatego też wybieramy niektóre obszary." Dla przykładu można podać serwisy informacyjne Onetu, których zasięg wynosi ponad 28 proc. Jest to prawie tyle samo, co zasięg pierwszej piątki serwisów radiowych. - Radio on-line posiada duży potencjał, ale jest to długofalowy projekt." - dodaje Wejchert.

Podobne zdanie ma Michał Brański, prezes o2.pl - "Nie mamy na tę chwilę takich planów. W naszej ocenie rynek reklamy radiowej nie jest jeszcze gotowy przekierować pieniędzy do stacji internetowych, a nie jesteśmy gotowi wchodzić w coś, co wymaga wieloletniego subsydiowania."

Nie jest tajemnicą, że udział klasycznych rozgłośni radiowych w wydatkach na reklamę spada, i że w zeszłym roku internet (wg raportu IAB) zdeklasował radio pod względem przychodów z reklamy. Również w USA kurczą się pochody z reklam emitowanych w eterze. Co jednak interesujące, dla kontrastu rosną przychody związane z działalnością "off-air", czyli również z radia internetowego. W 2008 roku wzrosły one o 7 proc. i są o krok od osiągnięcia w 2009 r. poziomu 2 mld USD.

Odpowiada Krzysztof Nepelski, dyrektor marketingu i badań w BROKER FM S.A. (Grupa RMF)
Czym się różni prowadzenie stacji on-line od klasycznej rozgłośni radiowej?

Krzysztof Nepelski: Stacje internetowe to głównie stacje muzyczne i tu do przygotowania wystarczy zespół programowy działu muzycznego, ale są stacje MiastaMuzyki.pl które robi się dokładnie tak samo jak duże radio np.eLO RMF - stacja przygotowywana przez licealistów dla licealistów, z programami na żywo, i wszystkim elementami żywego radia. Radio radiu nierówne!!

Jest to tańsze czy droższe rozwiązanie?

Kiedyś nasz dział IT policzył, że dotarcie do kilkudziesięciu tysięcy osób w średniej wielkości mieście lepiej opłaca się z wykorzystaniem internetu niż tradycyjnego nadajnika UKF!! To absolutna rewolucja. Koszt łączy i streamów spada, ilość łącz broadbandowych rośnie. Jak to wciąż będzie działo w takim tempie to żadna cyfryzacja radia nie będzie potrzebna.

Niedawno byłem na Sympozjum Świat telekomunikacji, gdzie większość dyskusji była o cyfryzacji mediów. Wnioskiem głównym było hasło: "I tak wszystko wyląduje w bradbandzie". Ja się z tym w pełni zgadzam. Doświadczenie z pakietem cyfrowych stacji MiastaMuzyki.pl jest nieocenione. A jak broadband to wizualizacja radia będzie rzeczą niezbędną. Nikt nie będzie patrzył w czarny ekran słuchając radia. Nie te czasy. Pomysł na tanie radio z Wizją (RMF MAXXX.TV) to jest właśnie to.

Czy nadejdzie więc taki dzień, kiedy "przesiądziecie" się całkiem na internet?

Patrz powyżej :). Broadband weźmie wszystko!!!!


Stanowisko GG Network dotyczące raportu Gemiusa - "Internet 2008-2009", na podstawie którego powstało powyższe zestawienie.

OPEN FM to stacja radiowa (nie wahamy się napisać unikalna na polskim rynku), która dysponuje własnym odtwarzaczem radiowym dostępnym z poziomu komunikatora Gadu-Gadu. Ten odtwarzacz nie jest pokazywany w badaniu Megapanel a stanowi główne źródło słuchania radia OPEN.FM.

W chwili obecnej ok. 90-92% słuchaczy wybiera ten sposób odbioru naszej stacji. Pomijanie tego faktu wprowadza w błąd.

W chwili obecnej, analizując dane z logów, posiadamy ok. 2 milionów słuchaczy miesięcznie co znacząco przewyższa wszystkie "serwisy radiowe" tzw. stacji off-line.

Dodam jeszcze, że liczba ta niedługo zostanie zweryfikowana przez badanie Gemiusstream.

Ponadto umieszczanie w jednym worku różnych serwisów tylko dlatego, ze należą do grupy właścicielskiej wypacza wyniki. Chcielibyśmy poinformować, że OPEN FM jest również dostępne dla użytkowników serwisu Moja Generacja w związku z tym być może warto również dodać jego wyniki do prezentowanych ?

W chwili obecnej OPEN.FM jako projekt radiowy jest zdecydowanie największą platformą radiową w Polsce i jedną z największych w Europie, realizowaną przez profesjonalistów.

Pojawia się ważne pytanie, dlaczego w opublikowanych zestawieniach dotyczących serwisów radiowych zabrakło takich stacji jak: Grupa Eurozet czy PolskaStacja? To dodatkowy dowód na niepełne zobrazowanie aktualnej sytuacji na rynku.

Będziemy wdzięczni za zaktualizowanie i podjęcie otwartej dyskusji nt.konieczności zmiany metodologii badań z uwagi na to, że istnieją również usługi poza WWW!

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.