Nadchodzi nowe, czyli zmiany w Megapanelu

PBI i Gemius zawarły porozumienie dotyczące zmian w metodologii badania Megapanel, które będą wprowadzane od II kwartału br. Nowości to m.in. publikowanie wyników według dwóch porządków: właścicieli witryn i nazw domen czy poprawa reprezentatywności panelu. W planach jest również wzbogacenie badania o pomiar streaming i mobile.

Od 30 stycznie, czyli dnia w którym PBI szumnie ogłosiło że chce zmian w metodologii Megapanelu, Gemius nabrał wody w usta. Jedyny komentarz, którego udzielił nam wtedy Artur Zawadzki (obecny prezes Gemius), brzmiał: "Sprawa dotyczy kluczowego dla naszej firmy badania, które realizujemy wspólnie z naszym partnerem Polskie Badania Internetu". Można było przypuszczać, że oświadczenie PBI wywołało w Gemiusie burzę (zwłaszcza, że gdzieś w oddali słychać kroki zbliżającej się konkurencji pod postacią Nielsena). Warto zwrócić uwagę na to, że obecny komunikat opublikowany został wspólnie przez Gemius i PBI - można więc przypuszczać, że kryzys został zażegnany.

Historyczne badania

Nadchodzi nowe, czyli zmiany w Megapanelu

Żródło: Gemius

W 2005 roku właściciele największych krajowych portali: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita.pl powołały spółkę Polskie Badania Internetu, która wraz z Gemius rozpoczęła badanie oglądalności polskich witryn internetowych - tak powstał Megapanel Gemius/PBI. Domy mediowe oraz inne podmioty branży zyskały standard danych dot. popularności witryn www wśród polskich internautów, a tym samym potencjału rynku reklamy w internecie. Po dziś dzień jedni uznają Megapanel za bardziej, a inni (jak właściciele stron korzystający ze statystyk Alexy czy wskaźnika unique user) za mniej wiarygodne źródło.

W konsekwencji rozwoju rynku i jego potrzeb twórcy uznali za niezbędne dokonanie zmian w badaniu. O takie zmiany upominały się oczywiście osoby nie zasiadające w radzie badania Megapanel (jednym z orędowników zmian w badaniu jest Rafał Agnieszczak, prezes Fotka.pl, czy przedstawiciele Naszej-Klasy).

W dniach od 27 lutego do 1 marca 2009 odbyło się spotkanie dotyczące metodologii, w którym na zaproszenie obu firm wzięło udział ponad 20 specjalistów. W wyniku obrad zostały podjęte kluczowe decyzje odnośnie do przyszłości badania.

Dwa obszary zmian

Modyfikacje będą wprowadzone dwutorowo. Pierwszy obszar zagadnień dotyczy zmian w prezentacji wyników badania, które pojawią się w II kwartale 2009 i obejmą dostarczanie bezpośrednich danych emisyjnych na potrzeby planowania kampanii reklamowych.