adStandard 2009. Nowe horyzonty reklamy online - relacja z konferencji

Która forma reklamy on-line jest najskuteczniejsza? Jakie przyjąć strategie marketingowe w dobie kryzysu? Jak bawić siebie i innych robieniem reklam oraz jakich potrzebujemy standardów aby efektywność promocji on-line była jeszcze większa? Na te i inne pytania odpowiadało dwudziestu kilku ekspertów dzielących się z uczestnikami konferencji swoją wiedzą i doświadczeniem. Zapraszamy do zapoznania się z relacją z branżowej konferencji z cyklu adStandard 2009. Nowe horyzonty reklamy on-line.

Tegoroczna konferencja odbyła się w okresie szczególnym, w którym obawiający się kryzysu reklamodawcy dokładniej liczą budżety i intensywniej analizują możliwości promowania się i budowania swego wizerunku. Czy branża internetowa na kryzysie zyska? Czy z założenia lepiej mierzalna i niewątpliwie - w obliczu wciąż zwiększającej się liczby internautów w kraju - coraz bardziej efektywna reklama w sieci okaże się receptą na przetrwanie w tym niepewnym okresie?

Analiza wystąpień prelegentów oraz oficjalnych i kuluarowych dyskusji podczas konferencji potwierdza podwyższony stan gotowości, dążenie do zwiększania efektywności działań marketingowych w sieci oraz chęć wyciśnięcia z kryzysu tak wiele, jak się tylko da. Kryzys jest dla internetu wielką szansą, trzeba działać-taka okazja może się szybko nie powtórzyć.

Niejedno oblicze reklamy internetowej

Uczestnicy konferencji adStandard 2009 mieli możliwość zapoznania się z wieloma formami reklamy internetowej. Przytaczano ciekawe case'y, padały zaskakujące liczby, przytaczano interesujące przykłady. Sporo miejsca poświęcono analizie nowych rozwiązań oraz zastanawiano się czy w dobie kryzysu więcej szans ma tradycyjny display czy szeroki i stale rozwijany wachlarz innych internetowych możliwości.

Bartosz Drozdowski <br> ARBOInteractiveBartosz Drozdowski
ARBOInteractive
O zaletach reklamy wideo mówił Bartosz Drozdowski (ARBOinteractive Polska) zwracając uwagę, iż ta forma obecna jest tak naprawdę w internecie już od kilku lat (w postaci pull: pre-roll lub in-stream wideo oraz form push: płaskich, na warstwie i pełnoekranowch). Obecnie jednak zwiększa się liczba serwisów z kontentem wideo, wzrasta podaż dla pre-roll, coraz bardziej popularne stają się overlay'e wideo, pojawiają się produkcje na potrzeby internetu oraz istnieje dobry viral. Kolejne etapy, które przejść musi reklama wideo to wg Drozdowskiego kastomizacja przekazu, interakcja oraz przede wszystkim produkcja na potrzeby internetu.

Seriale internetowe to swoista nowość w polskim internecie niosąca ze sobą niemały reklamowy potencjał. Udowodniła to m. in. Anna Sakowicz (Mindshare) w świetnej prezentacji produkcji CityLajf.pl. Zaprezentowane przez nią efekty produkcji (i tym samym promocji produktów LG i Mazdy) powinny uciąć wszelkie plotki na temat niepowodzenia projektu: 523 tys. unikalnych użytkowników, 6,7 mln odsłon, średni czas spędzony na stronie: 43 minut, prawie 350 tys. wyświetleń odcinków. Koszt dotarcia z reklamowym przekazem przez firmy wspierające produkcję był 3-krotnie niższy niż w innych działaniach internetowych tych podmiotów w 2008 roku. Internautów oczekujących na dalsze odcinki serialu - uspokajamy: trwają prace nad kolejnym sezonem CityLajf, co jest najlepszym potwierdzeniem sukcesu produkcji Mindshare.

Citylajf - nowa forma wykorzystania wideo <br>Anna Sakowicz, MindshareCitylajf - nowa forma wykorzystania wideo
Anna Sakowicz, Mindshare


O tym jak nieprzewidywalne są działania zmierzające do monetyzacji seriali internetowych na przykładzie produkcji "Pitu Pitu" oraz "Klatki B" mówił Andrzej Mączyński (A2 Multimedia). "Paradoks Pani Barbary" czyli jak trudno niezaprzeczalny medialny sukces Klatki B przełożyć na konkretne pieniądze, po części tłumaczy ostrożność z jaką reklamodawcy podchodzą do tej formy brandowania swych marek w sieci.

Targetowanie 2.0 to zbudowanie pełnego obrazu usera. To analiza jego aktywności, stylu życia, interakcja z jego charakterem, zachowaniami i zainteresowaniami. Nie tylko oparcie się na klikach, danych rejestracyjnych, czy wyszukiwanych hasłach - przekonywał Bartosz Drozdowski (ARBOinteractive Polska). Wzrost znaczenia targetowania behawioralnego w reklamie internetowej potwierdzają liczne badania. W Stanach Zjednoczonych na tę formę promocji zostanie w bieżącym roku wydane 1,1 mld USD, a blisko 2/3 internautów (66%) jest skłonnych chętniej klikać w reklamę dokładnie odpowiadającą ich potrzebom.

O możliwościach targetowania behawioralnego mówiła Iza Pasterz (MySpace) przedstawiając niezaprzeczalny reklamowy potencjał tkwiący w światowej społeczności MySpace. Hypertargeting możliwy jest w MySpace dzięki połączeniu danych rejestracyjnych użytkownika z szerokim wachlarzem informacji czerpanych z zadeklarowanych przez niego zainteresowaniach. MySpace HyperTargeting to możliwość targetowania spośród ponad tysiąca unikalnych segmentów. "Widoczny wzrost efektów wynosi nawet o 350%!" - przekonywała Iza Pasterz podając, iż od września 2007 r. wartość reklamy bezpośrednio z MySpace HyperTargeting wyniosła 20 mln USD.

Izabela Pasterz, MySpace PolskaIzabela Pasterz, MySpace Polska

E-mail marketing wciąż jest mocny - udowadniali w swych prezentacjach Katarzyna Domańska (ThinkOpen)i Tomasz Jędrkiewicz (NUQ) oraz Krzysztof Dębowski (SARE) dogłębnie analizujący case programu lojalnościowego Ikea Family.

"Ludzie widzą to co chcą zobaczyć - aby zauważyli właśnie nasz przekaz reklamowy należy budować relację" - przekonywał Tomasz Jędrkiewicz. Liczby mówią swoje: 89% polskich firm stosujących e-mail marketing twierdzi, że przynosi on wymierne korzyści, a 64% polskch marketerów deklaruje,że rola e-mail marketingu w przypadku ich firmy będzie rosła. "Dbaj o unikalną wartość oferty, personalizuj przekaz i go targetuj, wysyłaj email powitalny (do 24 godz.), wysyłaj recall messages oraz nie zapominaj o nowościach tj. mobile i wideo" - rekomendowała Katarzyna Domańska.

Niezwykłe poruszenie, a w kuluarach niemal futurystyczne dyskusje wywołała prezentacja Krzysztofa Piwowara (Adv.pl) na temat augmented reality. Augmented reality tłumaczyć można jako "rozszerzona rzeczywistość" polegającą na łączeniu rzeczywistości z pewnymi wirtualnymi elementami w celu osiągnięcia "nowej jakości przeżyć" na żywo. Augmented reality doczekało się swojego miejsca w reklamie co wykorzystano m.in. w kampaniach Volvo Ocean Race, Mini Cabrio, Smart Grid, Adidas Eyeball, Hello Kity Store, Dove Soap (tzw. interactive cienema) czy Duo Shop.

Augmented Reality - matrix przy tym wymięka <br> Krzysztof Piwowar, Adv.plAugmented Reality - matrix przy tym wymięka
Krzysztof Piwowar, Adv.pl


Pomruk zdziwienia przeszedł po sali, gdy Krzysztof Piwowar w polu widzenia internetowej kamerki umieścił specjalnie wydrukowaną kartkę z dziwnymi znakami - oczom uczestników konferencji ukazał się trójwymiarowy obraz mini cabrio, którego można było oglądać ze wszystkich stron obracając wspomnianą kartkę przed kamerą. Zainteresowanych wizualnym doświadczeniem przeżyć AR odsyłamy do YouTube oraz do prezentacji firmy wykorzystującej AR - Total Immersion. Matrix przy tym naprawdę wymięka...

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.