TVP wdraża behawioralną reklamę mobilną

Grupa One-2-One wspólnie z Biurem Reklamy Telewizji Polskiej rozpoczęła wdrażanie systemu reklamy mobilnej - MAP (Mobile Advertising Platform). Nowe narzędzie ma umożliwić dotarcie za pomocą telefonów komórkowych do konkretnej grupy odbiorców. Jak działa MAP oraz jak radzi sobie z użytkownikami, którzy nie życzą sobie reklam w SMS-ie?

One-2-One jest grupą kapitałową, w skład której wchodzą spółki specjalizujace się w interaktywnych rozwiązaniach (m.in. bluetooth, fotokody, m-kupony, internet), adresowanych do mediów i marketingowców.

Stworzona przez One-2-One platforma reklamy mobilnej MAP umożliwia targetowanie behawioralne i psychograficzne (czyli wyłanianie najlepiej dopasowanej do kampanii grupy docelowej).

Jak działa MAP?

Przykład działania nowej platformy można zobrazować na przykładzie telewidza, który ogląda mecz piłkarski. - "Wiemy, że jest on fanem piłki nożnej, ale to wciąż za mało" - mówi Sławomir Komiński wice prezes Grupy One-2-One - pomysłodawca i autor strategii MAP. - "Sytuacja zmieni się jednak, gdy na ekranie pojawi się informacja o konkursie SMS-owym, a nasz bohater weźmie w nim udział. Jego numer telefonu zostaje zapisany w bazie rekordów." Osoba taka może być zakwalifikowana jako np. kibic i przyporządkowana do danej grupy odbiorców. W tym momencie wystarczy już, że reklamodawca wybierze sobie grupę docelową, do której trafić ma kampania (schemat niżej).

TVP wdraża behawioralną reklamę mobilną

"Telewizja Polska codziennie prowadzi kilkanaście aktywności, w których widzowie uczestniczą wykorzystując swój telefon komórkowy. Dzięki temu co miesiąc możemy poszerzać naszą unikatową bazę o kilkadziesiąt tysięcy rekordów - mówi Artur Rutkowski Manager Zespołu ds. Projektów Multimedialnych Biura Reklamy TVP S.A. - "Platforma przygotowana przez One-2-One pozwoli wykorzystać te dane i dotrzeć do widza, który z dużym prawdopodobieństwem będzie zainteresowany przekazem."

Wdrożenie MAP-u jest dla TVP istotne także w kontekście optymalizacji dotychczas prowadzonych aktywności wykorzystujących SMS marketing.

Dzięki MAP marketerzy będą mogli dotrzeć do konsumentów przy pomocy telefonu komórkowego, wykorzystując takie działania jak: profilowanie i targetowanie baz danych, knowledge retrieval system, panele komunikacyjne oraz narzędzia do wysyłek kampanii typu push SMS/MMS/WAP.

W niedalekiej przyszłości projekt zostanie zaoferowany innym partnerom medialnym współpracującym z Grupą One-2-One (m.in. Agora, TVP, Eurozet, Wydawnictwo Marquard Media Polska, operatorzy sieci komórkowych), oraz nowym klientom. MAP jest już oferowany przez Biuro Reklamy TVP.

Kto nie otrzyma reklamy w SMS-ie?

Zgoda użytkownika jest podstawą reklamy mobilnej. Co więc jeżeli nie chce on otrzymywać reklam na komórkę? - "MAP posiada poziomy weryfikacji osoby, pod względem tego, czy chce ona otrzymywać reklamy" - mówi Sławomir Komiński. Warto tu wymienić filtr "pomijania" - odrzuca numery telefonów, których użytkownicy zastrzegli, że nie życzą sobie reklam (numery te dostarczane są bezpośrednio przez operatorów komórkowych). Kolejny to filtr "zmęczenia" - nie wysyła reklam do osób które dostały je w ciągu 2. ostatnich dni.

- "Co istotne szczególnie dla nas - wdrożone rozwiązanie jest kompleksowe i zabezpieczone od strony formalno-prawnej" - mówi Artur Rutkowski Manager Zespołu ds. Projektów Multimedialnych Biura Reklamy TVP S.A. .

Projekt w grudniu 2008 roku otrzymał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, realizującego założenia odnowionej w 2005 Strategii Lizbońskiej. Spółka otrzyma w 2009 roku prawie milion złotych wsparcia na prace nad unikatową koncepcją platformy reklamy mobilnej. Umowa podpisana została z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.