Raport "LaunchIT 2008" o dobrych nastrojach w e-biznesie

Ponad 80% przedsiębiorców uważa, że polski projekt internetowy może odnieść globalny sukces, a dla równie wielu motywacją do rozpoczęcia przygody w e-biznesie jest realizacja pasji, która przy okazji przynieść może zyski - wynika z raportu "LaunchIT 2008" opracowanego przez fundusz Business Angel Seedfund.

Wydarzenia
24 lutego 2017 r.

Rama agile okazuje się często niezwykle skutecznym sposobem realizacji projektów IT. Dość powszechne jest fałszywe przekonanie, że zaletą...

Zarejestruj się
Business Angel Seedfund, zalążkowy fundusz aniołów biznesu opublikował raport "LaunchIT 2008" obrazujący wyniki ankietowych badań przeprowadzonych wśród osób zajmujących się e-biznesem. Celem analizy było poznanie opinii na temat warunków rozwijania własnego internetowego biznesu, motywacji, obaw i nadziei, a także preferowanych możliwości finansowania projektu.

Wyniki badania są dość jednoznaczne - branża e-biznesu jeszcze w przededniu światowego kryzysu (badanie było realizowane w październiku i listopadzie ub. r.) kipiała od optymizmu. Powstawało mnóstwo pomysłów na nowe firmy, przedsiębiorcy nie widzieli dużych problemów ze zdobyciem kapitału na rozwój, a wszyscy czekali na globalny sukces któregoś z polskich start-upów - pisze we wstępie do raportu Tomasz Woźniak, Członek Zarzadu Business Angel Seedfund. Mam nadzieję, że mimo nowej sytuacji w której postawił nas kryzys, rozpoczynajacy sie rok spełni choć cześć naszych wspólnych oczekiwań.

Wyniki badań zaprezentowane w raporcie faktycznie potwierdzają dobre nastroje panujące wśród przedsiębiorców sektora e-biznesu pod koniec minionego roku.

Zdecydowana większość badanych (77%) stwierdziła, że największą motywacją do rozwijania własnego biznesu w sieci jest pasjonujaca dziedzina, która przy okazji może przynieść zyski. Co ciekawe, zaledwie 16% przedsiębiorców deklaruje aktywność w omawianym zakresie tylko i wyłącznie z chęci zysku. Optymistycznym jest również fakt, że zdaniem ponad 80% badanych globalny sukces polskiej firmy internetowej jest możliwy.

Pod koniec minionego roku, ponad połowa respondentów uważała, że pieniądze na start internetowej firmy najlepiej pozyskać od aniołów biznesu (59%) lub z funduszy UE (58%). Dużo mniej badanych (34%) na liście preferowanych partnerów do rozwoju umieściło fundusze typu Venture Capital, a zaledwie co czwarty respondent zdecydowałby się wówczas na kredyt bankowy.

Okazało się również, zdaniem osób związanych z e-biznesem, autorzy naprawdę dobrego pomysłu na firmę nie powinni mieć w Polsce kłopotów z pozyskaniem kapitału. Jeśli się nie udaje to - zdaniem badanych - wina leży na ogół po stronie przedsiębiorcy. Wśród najczęściej wskazywanych przyczyn znalazło się m.in. nieumiejętność "sprzedania" pomysłu (54%), źle przygotowany biznesplan (45%), zbytni optymizm pomysłodawców dotyczący przychodów i zyskowności (34%).

Z raportu "LaunchIT 2008" dowiedzieć się można również o najważniejszych obawach przedsiębiorców związanych z relacjami z inwestorem. Najczęściej w tym przypadku wymieniano: niekorzystne klauzule w umowach inwestycyjnych (52%), dominację (51%), niezrozumienie wizji twórców prowadzące do ograniczania możliwości rozwoju oraz odchodzenie od pierwotnego pomysłu na biznes (39%).

W badaniu wzięło udział łącznie 739 osób - twórców firm internetowych, założycieli i pomysłodawców start-upów, osób planujących założenie e-biznesu.

Tekst raportu dostępny jest na stronie projektu http://launchit.seedfund.pl

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.