W serwisach społecznościowych nie znajdziesz nowych przyjaciół

Według najnowszego raportu Pew Research dorośli i nastoletni Amerykanie w podobny sposób korzystają z serwisów społecznościowych typu Facebook lub MySpace. Bez względu na kategorię wiekową użytkownicy o wiele chętniej pozostają w kontakcie ze swoimi starymi znajomymi niż poszukują nowych. To tłumaczy fenomen polskiego serwisu Nasza-klasa.

Z badań wynika, że 49% dorosłych użytkowników serwisów społecznościowych wykorzystuje swój profil do nawiązywania nowych znajomości, podczas gdy 89% za ich pośrednictwem utrzymuje kontakt wyłącznie ze starymi przyjaciółmi.

Podobnie jest w przypadku amerykańskich nastolatków - 49% z nich używa portali do zapoznania się z kimś nowym. Natomiast 91% wykorzystuje serwis jedynie w celu podtrzymania znajomości.

Innymi powodami uczestniczenia w internetowych społecznościach według badanych jest dostęp do informacji, możliwość flirtu lub znalezienie lepszej pracy.

"Są to kolejne badania odzwierciedlające strukturę społeczną i jej zachowanie. Po przekroczeniu pewnego wieku następuje przeorientowanie np. z flirtu na karierę. A wtedy nowe znajomości są potrzebne i często zawierane jedynie w przypadku wymiernych korzyści np. kontraktu lub zmiany pracy" - mówi dla PC World Anna Dyka, socjolog społeczności wirtualnych.

Liczba dorosłych Amerykanów zarejestrowanych na różnego typu portalach społecznościowych od 2005 roku wzrosła czterokrotnie - z 8 do 35 procent. Już 75% osób w wieku od 18 do 24 lat posiada swój profil w Sieci. W przedziale wiekowym 25 - 34 lata jest to co druga osoba. W przypadku osób powyżej 65. roku życia, tylko 7% decyduje się na udział w internetowej społeczności.

Ponadto co druga osoba dorosła w USA ma swoje konto na portalu MySpace. Facebooka wybrał go jedynie co piąty badany. Średni wiek użytkownika tego serwisu to 26 lat. Natomiast na LinkedIn zagląda tylko 6% dorosłych.

Raport został przygotowany w oparciu o badania przeprowadzone przez Pew Research w 2008 roku.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.