9 na 10 polskich internautów kupuje w sieci

89% internautów ma za sobą pierwsze zakupy w sieci wynika z raportu Pierwszego Narodowego Testu Kupowania on-line przeprowadzonego przez Bank Zachodni WBK S.A.

Ponad 23 tys. internautów pomiędzy 3 a 23 listopada 2008 r. wzięło udział w Pierwszym Narodowym Teście Kupowania online zainicjowanym przez Bank Zachodni WBK S.A.

Z raportu podsumowującego wyniki testu wynika, że 89% internautów ma już za sobą pierwsze zakupy w sieci. Większość z badanych ponadto (66%) kupuje w internecie co najmniej 1-3 razy w miesiącu, z tego 8% co najmniej raz w tygodniu.

O popularności zakupów online - czytamy w raporcie - decyduje przede wszystkim atrakcyjna cena produktów w e-sklepach, w dalszej kolejności ważne są: wygoda, możliwość dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu oraz szybkość i oszczędność czasu. Blisko 70% internautów spędza na zakupach w sieci 1-2 godziny, rzadko (10%) udaje się załatwić wszystkie sprawunki w kwadrans. Ulubioną porą na robienie zakupów w sieci jest czas pomiędzy 12.00 a 20.00 (deklaruje tak 64% respondentów).

Najbardziej popularną formą płacenia za zakupy online wśród internautów, którzy wzięli udział w badaniu jest przelew - wybiera go 7 na 10 e-klientów. Kartę płatniczą, jako ulubione narzędzie wskazuje 10%, natomiast zaledwie 20% respondentów wybiera możliwość płatności przy odbiorze.

Z Pierwszego Narodowego Testu Kupowania on-line wynika również, że największą popularnością cieszą się aukcje internetowe, które wybiera 61% badanych. 34% deklaruje, iż dokonuje zakupów w sklepach internetowych, a 5% ufa tylko tym e-sklepom, które zna z realnego świata.

Wśród czynników zniechęcających do kupowania w internecie respondenci najczęściej wymieniali brak możliwości sprawdzenia kupowanego towaru (71%), co czwartemu badanemu nie podobała się również konieczność długiego oczekiwania na przesyłkę. Największą obawę wśród internautów niedokonujących zakupów online budzi strach przed cyberprzestępcami. 8% badanych powstrzymuje się przed zakupami w internecie z powodu strachu przed współmałżonkiem, a dla 2% respondentów, przeszkodą jest spodziewana, negatywna reakcja szefa.

Pierwszy Narodowy Test Kupowania on-line przeprowadzony został przez Bank Zachodni WBK S.A. w ramach edukacyjno-promocyjnego serwisu http://wystarczysiec.pl