2 mln Polaków na e-zakupach przed świętami

Wg badań D-Link Technology Trend w tym roku prawie 2 mln Polaków zrobi zakupy świąteczne w internecie - w tym okresie sklepy online obsłużą o 65% więcej klientów niż przed rokiem.

Według badań D-Link Technology Trend zakupy w sieci robi co trzeci polski internauta (32%). Z handlu elektronicznego skorzystało w ciągu minionego roku ponad 4,2 mln klientów - to o milion więcej niż w 2007 roku, gdy zakupy w sieci deklarowało 28% badanych internautów. Szczyt zakupów internetowych przypada na dwa ostatnie miesiące w roku. Prawie dwa miliony Polaków zrobi w tym roku zakupy świąteczne w Internecie.

Z badań wynika, że sklepy online obsłużą w okresie świątecznym o 65% więcej klientów niż przed rokiem - a liczba e-klientów osiągnie prawie 2 mln.

Do sklepów internetowych Polaków przyciąga przede wszystkim niższa cena produktów ("jest taniej" odpowiada 50% klientów) oraz wygodna forma ("nie muszę wychodzić z domu" - 49%). Co trzeci ankietowany (31%) twierdzi, że w internecie znajduje bogatszy asortyment towarów, a prawie co czwarty (23%) przyznaje, że zakupy online są dla niego receptą na brak czasu. Internetowi klienci przed zakupem coraz częściej sugerują się radami innych osób umieszczanymi w komentarzach (obecnie 77%, przed rokiem 69%). Natomiast rzadziej kierują się porównywarkami cen (obecnie 53%, w 2007 roku - 77%).

Autorzy badania D-Link Technology Trend spytali także internautów, którzy nie wydają pieniędzy w sieci, o powody ich decyzji. Ankietowani najczęściej wymieniali brak możliwości obejrzenia towaru przed zakupem (28%) oraz brak wiedzy związanej z e-handlem (26%). Znacznie mniej Polaków niż przed rokiem boi się nieuczciwych sprzedawców - w badaniu z 2007 roku taką odpowiedź wskazało 33%, obecnie 26% ankietowanych. Na kolejnych miejscach wskazywane są obawy związane płatnościami (13%), brak osobistego kontaktu ze sprzedawcą (10%) oraz strach przed niedostarczeniem przesyłki na czas (9%).

E-klienci najczęściej (82%) kupują w serwisach aukcyjnych, do zakupów w sklepach online przyznaje się obecnie 32% klientów (o 5% więcej niż przed rokiem). Wśród nabywanego asortymentu dominują kosmetyki (39%), odzież i obuwie (32%), książki i filmy (30%), zabawki (25%), biżuteria (22%), sprzęt komputerowy (20%) i płyty CD (18%).

Najpopularniejeszą forma płatności za zakupy w sieci jest przelew z konta bankowego (61%), płatność za pobraniem (48%). Pozostałe formy uiszczania opłat (np. specjalne karty do transakcji w Internecie, klasyczne karty kredytowe, serwisy pośredniczące typu PayPal) wybierane są sporadycznie przez 1-2% klientów.

Źródło: http://www.technologytrend.pl