300 mln USD za treść w Internecie

Według raportu przedstawionego przez Stowarzyszenie Wydawców Online (OPA) i firme badawczą comScore, amerykańscy internauci wydali w I kw. br. 300 mln USD na dostęp do płatnych serwisów WWW.

Oznacza to ponad 155-proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Łączna liczba klientów płatnego contentu wzrosła z 5,3 mln osób w Q1’01 do 12,4 mln w tym samym okresie w roku bieżącym.

Wzrost wydatków wyniósł pomiędzy rokiem 2000 a 2001 92%; w ub. roku za dostęp do płatnych treści zapłacono w sumie 675 mln USD. Według OPA wyniki stanowią dowód na to, że e-klienci są coraz bardziej skłonni płacić za zawartość – czy to formie streming video, czy personalizacji stron, czy wreszcie dostępu do publikacji. Niestety w raporcie nie rozbito kwoty wydatków na poszczególne kategorie; nie wiadomo więc ile Amerykanie płacą np. za publikacje typu serwis WWW The Wall Street Journal, a ile np. na dostęp do stron dla dorosłych.

Strategia wprowadzania płatnych serwisów upowszechnia się na rynku w związku z załamaniem się rynku reklamowego. Obecnie, np. Yahoo! posiada ok. miliona użytkowników płacących za dostęp do różnych płatne usługi zawartość; ok. 750 tys. płatnych użytkowników ma RealNetworks.