Zjednoczona e-portmonetka

eCard oraz BillBird łączą systemy elektronicznych portmonetek. Spółka z inkubatora IIF powraca z „wypadu” na rynek klientów indywidualnych z tarczą: stworzyła funkcjonalne rozwiązanie i zdobyła doświadczenie. Zamiast obsługiwać sieci płatności e-commerce BillBird zajmie się sprzedażą know-how.

eCard podpisał porozumienie z firmą BillBird, na mocy którego przejmie sieć płatności internetowych WellPay. Klientów sieci będzie teraz obsługiwał system MikroPłatności eCardu. Wyłączenie serwisu WellPay nie nastąpi jednak automatycznie, podobnie jak automatycznie jego klienci nie zostaną przekierowani do usługi Mikropłatności. „Obecnie BillBird rozpoczyna wypowiadanie umów serwisom i klientom portmonetek. Ta procedura zamknie się w okresie jednego – dwóch miesięcy” – mówi Tomasz Czechowicz z działu marketingu eCardu.

Klientom WellPay przedstawiona zostanie propozycja przejścia do serwisu Mikropłatności. „Liczymy, że z oferty przejścia skorzysta co najmniej 60% użytkowników i serwisów współpracujących z WellPay” – ocenia Tomasz Czechowicz.

Obie firmy zdecydowały, że konieczne jest pozostawienie jednej elektronicznej portmonetki, której użytkownicy będą mieli dostęp do serwisów e-commerce obsługiwanych dotąd przez obie firmy. „Po niemal roku działalności i zbierania doświadczeń dochodzimy do wniosku, że na rynku potrzebna jest jedna, silna usługa tego typu” – wyjaśnia powód wycofania BilBirda z zarządzania systemem WellPay Paula Rettinger, dyrektor marketingu Bill Bird S.A.

Przedstawicielka operatora WellPay nie ukrywa, że rynek klientów indywidualnych nie był rynkiem docelowym firmy. „BillBird jest nastawiony na rynek korporacyjny – banki, dostawców rachunków, rozliczenia płatności. Nieco „obok” była rozwijana usługa dla klientów indywidualnych – e-portfel i Moje Rachunki. Teraz skoncentrujemy się na budowie platformy rozliczeń płatności, podpisaliśmy m.in. list intencyjny w sprawie budowy systemu rozliczeń płatności z PKO BP” – wyjaśnia przedstawicielka BillBirda.

Usługę WellPay spółka potraktowała jako sondaż rynku klientów indywidualnych. Trudno mówić o spektakularnym sukcesie e-portmonetki. Według Pauli Rattinger wpływ na to miały podstawowe problemy nękające polski rynek internetowy – a więc drogi i ograniczony dostęp do Sieci. Liczba klientów, która dla obu usług WellPay – Moje Rachunki i Portfel przekroczyła od początku roku tysiąc osób, będzie według oceny przedstawicielki BillBird „stabilnie rosła”. Tymczasem BillBird ma w planach sprzedaż technologii i doświadczeń zebranych po niemal rocznym oferowaniu usługi, także za granicą. W Polsce przy słabości e-commerce konieczna okazała się konsolidacja usług, także różnych form płatności. Dobór partnera do przejęcia sieci dokonał się więc niejako naturalnie – eCard, który zdecydował się rozwijać różne formy płatności – kartą i poprzez system mikropłatności.

Ewentualne włączenie do nowej sieci kilkuset posiadaczy e-portmonetek i kilkudziesięciu serwisów BillBird’a wymaga przebudowy samego systemu MikroPłatności. „Dotychczas MikroPłatności umożliwiały zapłatę wyłącznie za towary wirtualne, a więc np. przeszukanie archiwum, czy zaprenumerowanie serwisu SMS. Aby obsłużyć nowych klientów musimy rozszerzyć funkcjonalność” – mówi Tomasz Czechowicz.

Jednym z klientów sieci WellPay jest serwis elfin.pl, który podpisał umowę z BillBird w połowie października br. System płatności ma obsługiwać sprzedaż usług finansowych. „Jesteśmy zadowoleni z funkcjonalności systemu. Jeśli oferta przejścia do sieci MikroPłatności odbędzie się w obrębie technologii WellPay to jestem raczej spokojny o przebieg tego procesu. Także do marki eCardu mamy zaufanie” - powiedział Daniel Kessler, dyrektor sprzedaży i marketingu elfin.pl. Z drugiej strony przedstawiciel serwisu nie musi się specjalnie obawiać perturbacji czy negatywnych reakcji ze strony klientów, bo jak na razie po prostu ich nie było.

Podobnie odczucia mogą mieć operatorzy usługi, którzy nie liczą chyba specjalnie na boom związany z zakupami gwiazdkowymi przy użyciu e-portmonetek. Przystosowanie systemu eCardu do nowych potrzeb powinno się zbiec z wygaśnięciem umów WellPay. Cała operacja zamknie się na przestrzeni dwóch miesięcy, w gorącym przecież dla handlu i zakupów okresie. Zaburzeń w polskim e-handlu ta przebudowa jednej z form płatności z pewnością jednak nie dokona. Spokój poparty jest zresztą w tym wypadku wynikami ankiety przeprowadzonej przez eCard wśród internautów kupujących w Sieci przynajmniej raz do roku. Jak na razie w ogóle mało kto decyduje się na przeprowadzenie całej transakcji online. 86% respondentów woli przy odbiorze płacić gotówką. Przelewy wybiera 18,6%, a zapłatę kartą - 17,7%. Natomiast zdecydowanie najmniej popularne są przedpłata i właśnie wirtualne portmonetki.