Travelplanet od roku w Sieci
- 14.05.2002, godz. 13:39
W ciągu roku od rozpoczęcia działalności wortal turystyczny Travelplanet sprzedał usługi turystyczne, bilety i reklamę na serwisie za ok. 1,5 mln zł. Tyle samo po roku istnienia wyniosła strata netto należącego do MCI wortalu, który jednak w 2003 roku ma stać się rentowny.
65% uzyskanej dotychczas wartości sprzedaży Travelplanet przyniosły usługi turystyczne. 15% sprzedaży stanowiły bilety lotnicze, a 20% - reklama. Łączna wartość sprzedaży Spółki w roku 2001 wyniosła prawie 1 mln PLN. W pierwszym kwartale br. wartość sprzedaży przekroczyła 0,5 mln zł. Przychody Travelplanet, jak w przypadku każdego tour operatora, stanowią jedynie część tej kwoty, ponieważ spółka zarabia na marży. Pierwszy rok działalności Travelplanet zakończyła stratą netto w wysokości 1,5 mln zł, z czego większość pochłonęła budowa systemu informatycznego. Według prezesa Travelplanet, Piotra Multana, Travelplanet zacznie przynosić zyski w 2003 roku.
Życzliwym okiem patrzy na serwis jego główny udziałowiec - fundusz MCI, kontrolujący ponad 90% kapitału. Travelplanet to jedna z trzech internetowych spółek z portfela MCI o której prezes funduszu Tomasz Czechowicz mówi, że ma niezagrożoną pozycję rynkową i dlatego pozostanie w portfelu MCI. Pod koniec kwietnia br. MCI podpisał umowę o drugiej rundzie finansowania, na mocy której za 2,4 mln zł obejmie nową emisję akcji. Łączna wartość inwestycji funduszu w spółkę wyniesie prawie 3 mln zł. Ponadto na początku działalności wortalu MCI udzielił mu 1 mln zł pożyczki pomostowej. Część środków
z nowej emisji przeznaczona zostanie na pokrycie wierzytelności serwisu wobec MCI.
Po roku działalności Travelplanet.pl współpracuje z największymi na polskim rynku biurami podróży, w tym TUI, Neckermann, Scan Holiday, Ving, Eurocamp, Itaka, Triada, Rainbow Tours oraz Big Blue. Wortal posiada obecnie w ofercie 100 tys. propozycji wyjazdów wakacyjnych.
Travelplanet od początku umożliwiał rezerwację nie tylko przez Internet, ale i poprzez telefoniczne centrum obsługi klienta. Ostatnio oferty last minute są również sprzedawane we współpracy z Ideą przez telefony komórkowe.