Komórkowe oczekiwania

Użytkownicy telefonów komórkowych chcą wykorzystywać je do zawierania drobnych transakcji gotówkowych, a w Europie niemal 80% użytkowników GSM korzysta z usług SMS.

Czwarta edycja badania „Mobinet Index” została przeprowadzona przez A.T. Kearney oraz Cambridge Judge Institute w styczniu 2002 r. na próbie 5600 użytkowników telefonów komórkowych z Australii, Chin, Finlandii, Francji, Hong Kongu, Japonii, Korei, Niemiec, Singapuru, Szwecji, Tajwanu, USA, Wlk. Brytanii i Włoch.

44% użytkowników GSM chciałoby wykorzystywać telefony do zawierania transakcji gotówkowych (m-cash), takich jak opłata za przejazd środkiem komunikacji miejskiej czy zakupy w automatach. Do tej pory jedynie 2% miało okazję skorzystać z takiej możliwości. Największy odsetek osób zainteresowanych usługami mobilnymi jest w Japonii (50%), w pozostałej części Azji wynosi on 43%, w Europie – 46%, a w USA – 38%.

Wyniki badania wskazują również na dalszy wzrost popularności SMS-ów, w wielu grupach wiekowych. Połowa badanych osób poniżej 25-go roku życia wysyła krótką wiadomość tekstową przynajmniej raz dziennie. W grupie wiekowej 25-34 lata odsetek ten wynosi 45%, a wśród osób od 35 do 44-go roku życia – 28%. W objętych badaniem krajach europejskich aż 80% użytkowników GSM wysyła co najmniej jednego SMS-a miesięcznie (największy odsetek takich użytkowników jest w Finlandii i w Wlk. Brytanii). Średnio 35% wszystkich respondentów badania wysyła co najmniej jedną wiadomość tekstową dziennie, przy czym w Europie takich użytkowników jest 41%, w Azji 33%, a w USA zaledwie 5%.

Rosnące powodzenie SMS-ów spowodowało również częstsze wykorzystywanie tego narzędzia do rozsyłania treści reklamowych. 31% badanych otrzymało na swój telefon komórkowy SMS-a reklamowego. Dla porównania, w czerwcu 2001 r. odsetek ten wynosił zaledwie 1%. Z badania wynika, że o 41%, w porównaniu z wynikami poprzedniej edycji, wzrosła popularność telefonów z funkcją WAP. Jednak nadal liczba osób wykorzystujących tę funkcję (oprócz Japonii), jest niska. Wśród głównych barier korzystania z WAP- u ankietowani wymienili: zbyt wysoki koszt, brak wiedzy na temat istnienia takiej możliwości, zbyt mała prędkość dostępu oraz trudności w nawigacji.