Compaq liderem polskiego rynku PC

W 2001 r. palmę pierwszeństwa z rąk Optimusa przejął Compaq Computer. Firma sprzedała w Polsce ok. 72 tys. komputerów.

Rok 2001 był wyjątkowy dla rynku PC. Przede wszystkim, po raz pierwszy sprzedano aż milion komputerów! Rok wcześniej było to ok. 900 tys. szt. Tak wynika ze wstępnych danych, dotyczących sprzedaży komponentów - Intel sprzedał w Polsce 550-600 tys. procesorów, AMD 420-440 tys., a VIA Technologies - 23 tys.

Zmiana lidera

Drugim ważnym wydarzeniem była zmiana lidera polskiego rynku PC. W 2001 r. palmę pierwszeństwa z rąk Optimusa przejął Compaq Computer. Firma sprzedała w Polsce ok. 72 tys. PC. Sukces wynika w dużej mierze z decyzji o rozpoczęciu montowania komputerów w Polsce. W podszczecińskiej fabryce wyprodukowano ponad 25 tys. PC z logo Compaqa.

Dominacja zachodnich producentów w sprzedaży tzw. markowych komputerów, notebooków i serwerów uwidoczniła się w 2000 r. Zgodnie z oczekiwaniami, kolejny rok umocnił ich pozycję. W czołówce rankingu pozostały jedynie trzy polskie firmy: Optimus (2 miejsce w 2001 r.), NTT System (3) i JTT Computers (4). Na piątym miejscu znalazła się Toshiba.

Ostatni kwartał roku, tradycyjnie najowocniejszy na rynku PC, tym razem bardziej niż kiedykolwiek poprawił nastroje w wielu firmach. Pierwszym pięciu producentom IV kwartał przyniósł 37-48% całkowitej sprzedaży w 2001 r. NTT sprzedał w tym okresie prawie połowę wyprodukowanych w 2001 r. komputerów.

Więcej, choć mniej

Optimus wyprodukował w 2001 r. ok. 77 tys. komputerów, o 11% więcej niż rok wcześniej. Ten pierwszy wzrost sprzedaży od 3 lat nie wystarczył jednak do utrzymania przodownictwa na rynku polskim. Według nieoficjalnych informacji, na krajowy rynek trafiło tylko 65-66 tys. komputerów tej firmy. Resztę dostarczono na Ukrainę w ramach kontraktu z tamtejszą Państwową Podatkową Administracją.

W 2002 r. Optimus ma jednak szansę na dalszy wzrost. Nowosądecka firma zamierza bowiem wprowadzić nową serię tanich komputerów, dystrybuowanych w dużych sieciach handlowych. Aby zwiększyć sprzedaż, Optimus podpisze także umowy partnerskie z integratorami, działającymi na rynkach lokalnych.