Plany Interii

Interia może mieć w br. ponad 14 mln zł przychodów. Portal chce oszczędzać na pracownikach i więcej zarabiać na płatnych serwisach i reklamie, m.in. wprowadzając całoekranowe spoty z animacjami.

Podczas dzisiejszej konferencji przedstawiciele zarządu Interii.pl podsumowali rok obecności portalu na giełdzie i przedstawili plany strategii oszczędnościowej. Po trzech kwartałach strata portalu wynosi 7,3 mln zł, przy 10 mln zł przychodów. Prezes portalu, Tomasz Jażdżyński podtrzymał przytaczaną wcześnej w prasie prognozę 14 mln zł przychodów w 2001 roku.

„Na podstawie zawartych umów mogę stwierdzić, że ta prognoza jest wykonana i niezagrożona. Niewykluczone nawet, że będziemy mogli pochwalić się lepszym wynikiem” – powiedział Tomasz Jażdżyński.

Według informacji prezesa Interii, przy najgorszym scenariuszu rozwoju polskiego rynku internetowego, zakładającym m.in. zatrzymanie wzrostu przychodów i dekonunkturę oraz brak finansowania z zewnątrz, portal ma zapewnione finansowanie do I kw. 2003 roku. Przy normalnym, stabilnym rozwoju rynku, portal powienien uzyskać rentowność pod koniec 2003 roku. Prezes Interii zaprzeczył, jakoby firma szukała nowego partnera strategicznego. Wyraził jedynie nadzieję, że docelowo obok inwestora medialnego (RMF FM) i technologicznego (ComArch), w portalu pojawi się także operator telekomunikacyjny. W najbliższym czasie portal nie przewiduje też nowej emisji. Obecnie, miesięczne utrzymanie portalu pochłania 1,4 mln zł brutto. Po wprowadzeniu przedstawionych na konferencji kroków oszczędnościowych, Tomasz Jażdżyński przewiduje, że ta wartość spadnie do poniżej 1 mln zł netto.

Krakowski portal zamierza zaoszczędzić m.in. na kosztach zatrudnienia. Już wcześniej kierownictwo wycofało się z planów zwiększenia zatrudnienia do 160 osób. Obecny poziom, ok. 130 pracowników i współpracowników ustalił się już w kwietniu. Obecnie nie przewidywane są raczej cięcia ilości zatrudnionych. Natomiast portal będzie chciał zmienić status zatrudnionych - z pracowników na współpracowników. Według informacji prezesa Tomasza Jażdżyńskiego, koszty te stanowią połowę (po odjęciu kosztów marketingu) całego utrzymania portalu. Wprowadzone cięcia mają przynieść do 20% oszczędności w tym dziale. Zarząd Interii przewiduje także obniżenie kosztów rozwoju, głównie ze względu na tańsze ceny u dostawców i obecność na rynku nadwyżek używanego sprzętu po upadających dotcomach.

Następnym elementem strategii ma być intensyfikacja sprzedaży. Reklama w dalszym ciągu stanowić ma podstawowe źródło dochodów portalu (docelowo – 60%), jednak w celu zwiększenia jej efektywności portal planuje wprowadzenie nowych form reklamy. Przykładem jest Intermovie – trwający do 6 sekund spot w technologii Flash. Reklama wyświetla się dopiero po całkowitym załadowaniu w nowym oknie przeglądarki, dzięki czemu ma nie irytować zbytnio internauty. Według zarządu Interii, na stronach portalu w najbliższym czasie pojawi się już pierwsza kampania tego typu.

Nowe źródła dochodów portalu to około 30 pozostających na różnych etapach realizacji projektów. Obejmują one rozwój płatnych serwisów – poczty i stron www, także dla firm, oraz e-commerce, w tym szczególnie turystyki. Według informacji członka zarządu portalu, Ivo Makówki, zamówienia usług turystycznych za pośrednictwem serwisu urlop.interia.pl w III kw. br. przekroczyły 300 tys. zł. Ponadto powołana już wcześniej spółka E-media zajmować się będzie sprzedażą powstałych na potrzeby portalu technologii i zawartości, a także hostowaniem dla firm.

Jako jedno z potencjalnych źródeł dochodów portalu w przyszłości, prezes Jażdżyński wskazał sektor telekomunikacyjny, a konkretnie usługi dostępowe. „Myślę, że w w ciągu roku wszystkie portale z czołówki będą miały partnerów telekomunikacyjnych” – powiedział Tomasz Jażdżyński.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.