Boeing lata z Internetem

Boeing podpisał umowę z firmą ScreamingMedia, dzięki której na pokładzie samolotów producenta z Seattle dostępny będzie Internet i poczta elektroniczna. Projekt zostanie uruchomiony za rok.

ScreamingMedia dostarczy oprogramowanie, dzięki któremu pasażerowie samolotów będą mogli skorzystać z serwisów internetowych i poczty elektronicznej w zamian za miesięczną opłatę 15-25 USD. Szerokopasmowy dostęp do Internetu zapewni wykorzystanie sieci satelitów geostacjonarnych i urządzenia nadawczo-odbiorcze opracowane na potrzeby armii amerykańskiej. Usługa będzie dostępna w USA nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku, w 2003 r. w Europie a w 2004 r. w Azji.

Do tego czasu Boeing musi porozumieć się z przewoźnikami i dostawcami treści co podziału przychodów. Pierwsze partner spośród linii lotniczych będzie znany latem bieżącego roku.

Boeing liczy na zainteresowanie usługą podróżujących biznesmenów i zamierza zapewnić im bezpieczny dostęp do korporacyjnych Intranetów i systemów pocztowych. Prawdopodobnie serwis będzie początkowo dostępny w prywatnych samolotach przedsiębiorstw. Podobny serwis uruchomiła w samolotach Singapore Arlines firma Tenzing. W przeciwieństwie do serwisu Boeinga jest on darmowy, ale zapewnia transmisję danych z prędkością zaledwie 2,4 Kb/s.

ScreamingMedia jest firmą specjalizującą się w dostarczanie "treści" internetowej do różnorakich mediów. Produkuje niezbędne do tego oprogramowanie i dystrybuuje produkcję innych firm medialnych (współpracuje z ok. 3 tys. takich firm). Do jej klientów należą m.in. AT and T, Microsoft, Verizon, Lucent Technologies, Sun Microsystems. W ub.r. firma poniosła 22 mln USD straty netto przy 22 mln USD wartości sprzedaży. Na koniec 2001 r. dysponowała środkami o wartości 98 mln USD. Analitycy przewidują, że ScreamingMedia zakończy bieżący rok stratą 16,5 mln USD a 2002 r. stratą 3 mln USD.

ScreamingMedia jest strategicznym partnerem iPlanet, którego produkty zacznie dystrybuować w Polsce AGS New Media.

<i>Źródło: TheStandard</i>