Niektóre sklepy zyskały na świętach

Yahoo! podwoił wartość sprzedaży on-line w tegorocznym sezonie świątecznym. Wielu konkurentów jednak nie może pochwalić się podobnymi sukcesami i przeżywa trudności.

Portal Yahoo! nie podaje wartości tegorocznej przedświątecznej sprzedaży, informując tylko, że dwukrotnie przekroczyła ona poziom sprzed roku. Najlepiej sprzedającymi się artykułami w handlowej części Yahoo! były płyty muzyczne i DVD, a także cyfrowy sprzęt RTV. Inwestorzy giełdowi po obwieszczeniu tych informacji przystąpili do zakupów akcji Yahoo! Ich kurs wzrósł na wczorajszej sesji o 5,5 procent. Wyniki sprzedaży detalicznej Yahoo! niemal wprost proporcjonalnie odpowiadają dynamice świątecznego handlu on-line w USA: w tym roku wzrósł on do 8,7 mld dolarów w porównaniu z 4,2 mld dolarów przed rokiem, jak wynika z analiz banku Goldman Sachs i firmy badawczej PC Data.

Jednak nie wszystkie witryny handlowe w USA korzystają z tej zwyżki. Walmart.com - internetowy sklep z pierwszej piątki najpopularniejszych w USA, należący do sieci handlowej WalMart Stores - poinformował, że wysoki poziom sprzedaży tuż przed wigilią Bożego Narodzenia, może nie zrekompensować słabych wyników z początku świątecznego sezonu (przełom listopada i grudnia), i że witryna może nie zrealizować prognoz finansowych na ten rok. Podobny komunikat wydał Federated Department Stores, który prowadzi kilka znanych witryn handlowych, takich jak Macy’s i Bloomingdales. Przedstawiciele witryn niższe niż oczekiwano przychody kładą na karb złej, nie zachęcającej do zakupów, pogody a także faktu, że wigilia wypadła w niedzielę. Wolna sobota dzień wcześniej skłoniła wielu nabywców do odłożenia zakupów na ostatnią chwilę i w ten sposób skróciła okres wzmożonych zakupów.