Amazon zapłaci za eksperymenty cenowe

Największy na świecie sklep internetowy oświadczył, że nie będzie już dowolnie zmieniał ceny na sprzedawane towary. Klienci, którzy zapłacili więcej niż inni, otrzymają rekompensaty.

Amazon.com przyznał się, że w różnych dniach ten sam towar można było u niego kupić po różnych cenach. Klienci zauważyli to sami (spółka nie informowała o zmiennych cenach) podczas omawiania płyt DVD w grupach dyskusyjnych.

W przypadku niektórych nabywców różnice sięgały 15 dolarów. Właściciele serwisu oświadczyli, że ceny były zmieniane losowo. Eksperyment miał służyć jedynie badaniom marketingowym. Wszyscy klienci, którzy kupili płyty po cenach wyższych od minimalnej otrzymają zwrot nadwyżki.

Natomiast jeśli w przyszłości podobne eksperymenty będą miały miejsca, nabywca kupi towar po minimalnej cenie mimo że może się formalnie zgodzić zapłacić więcej. Tymczasem afera cenowa spowodowała, że umowę o współpracy z Amazon zerwał Electronic Privacy Information Center – EPIC.

Była to jedna z pierwszych organizacji, które nawiązały współpracę z wirtualnym sklepem. EPIC to zrzeszenie prawników, którzy zajmują się nadzorem nad ochroną prywatności w Internecie. Zrzeszenie ma poważne zastrzeżenia do ochrony danych klientów Amazon.com i w ramach protestu postanowiło zacząć sprzedawać książki swoich członków własnymi metodami.