2 mln ludzi z Ideą

Walkę o pozyskanie klientów i rozwój sieci Centertel przypłacił ogromnymi stratami.

PTK Centertel, operator sieci Idea pozyskał dwumilionowego klienta. Jest to może mniej, niż mają konkurenci PTC (Era), która ma już 3 miliony abonentów, czy Polkomtel (Plus GSM), ale prezes spółki Marek Józefiak zapowiada, że docelowo chce pozyskać 1/3 rynku.

Spośród dwumilionowej rzeszy posiadaczy aparatów w sieci Idea 800 tys. posiada telefon wyposażony w protokół WAP, umożliwiający serfowanie po Sieci z komórki. Z możliwości tej korzysta 300 tys. czyli ok. 40 abonentów z telefonem WAP. "Miesięczne użytkowanie WAP to ok. 10-15 min. przypadających na jednego klienta" - tłumaczy Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy Centertela. Ale, jak zapewnia, Idea obserwuje coraz większe zainteresowanie WAP-em. Z możliwości transmisji danych, do których operator zalicza także wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych SMS, korzysta 15-20% abonentów Idei.

"Ubiegłoroczne dochody z transmisji danych stanowiły od 5 do 10% całości. Liczymy, że w tym roku będzie to 15 proc." - mówi Jacek Kalinowski. Dodatkowo dojdą do tego klienci, którzy będą wykorzystywali pakietową transmisję danych GPRS.

Ale inwestycje i walkę o klientów Centertel przypłacił ogromnymi stratami. Strata netto operator w ubiegłym roku wyniosła 659 mln zł, wobec 331 mln zł straty w 1999 r. Ten rok Centertel ma także zakończyć stratą. Natomiast tegoroczne przychody Idei mają wzrosnąć o 50%. Ubiegłoroczne, kiedy spółka także zanotowała ich wzrost o 50%, wyniosły 1,6 mld zł.