Ustawa o e-podpisie do kosza
- Sławomir Kosieliński,
- 29.10.2008, godz. 10:50
Ministerstwo Gospodarki przygotowuje jej nową wersję, wprowadzającą kilka rodzajów podpisów elektronicznych.
Resort ten odwoła się w swoim projekcie nowej ustawy wprost do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 1999/93/WE z 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych. Projekt ustawy ma charakter narzędziowy. Opisuje, które podpisy dopuszczamy do obiegu gospodarczego i urzędowego, i na jakich zasadach mają być wydawane.
Klienci sieci Plus GSM jeszcze w tym roku będą mogli skorzystać z Bezpiecznego Mobilnego Podpisu Elektronicznego. Polkomtel jest pierwszym operatorem w Polsce, który wprowadzi do swojej oferty rozwiązanie firmy MobiTrust. Porozumienie zostało zawarte na czas nieokreślony i zakłada długofalową współpracę.
Notabene, w projekcie ustawy będzie wolny wybór, kiedy użyć danego podpisu. Będzie to zależało od przepisów regulujących poszczególne dziedziny życia lub wzajemnych umów, jakie podpisy będą honorowane w bankach, a jakie w urzędach. Wprowadzone mają też być dwie nowe usługi: datownik elektroniczny i znakowanie czasem. Projekt przewiduje również wykorzystanie biometrii w celu potwierdzenia identyfikacji składającego e-podpis.
W listopadzie br. ustawą zajmie się Rada Ministrów. Potem projekt trafi on do Sejmu. Za kilka miesięcy powinny się na rynku pojawić nowe podpisy elektroniczne.
Prowadzenie prac nad ustawą o podpisach elektronicznych nie zmienia faktu, że obowiązujące prawo wciąż zobowiązuje przedsiębiorców zatrudniających powyżej 5 pracowników do kupowania kwalifikowanych podpisów elektronicznych na potrzeby kontaktów z ZUS. Obowiązek ten miał być co prawda wprowadzony od 21 lipca br., ale rząd zgodził się, aby do czasu wygaśnięcia obowiązywały stare, zwykłe podpisy elektroniczne, wydawane przez ZUS.
* Przesyłania drogą elektroniczną dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
* Nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez Internet.
* Pozyskiwania wypisów elektronicznych dotyczących wszystkich podmiotów gospodarczych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego.
* Podpisywania urzędowej korespondencji z podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.
* Składania elektronicznych deklaracji podatkowych.
* Zawierania umów cywilno-prawnych w formie elektronicznej.
* Wystawiania faktur w formie elektronicznej.
* Uczestniczenia w aukcjach i przetargach elektronicznych.
* Podpisywania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
* Zgłaszania drogą elektroniczną zbiorów danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
* Składania e-deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
czytaj także:- ZUS: kwalifikowany e-podpis i nie ma zmiłuj