9sekund.pl chce opanować rynek rumuński?

Haxon S.A., właściciel 9sekund.pl, podpisał list intencyjny z firmą Kearly Investments, z którą utworzy porównywarkę cen na rynku rumuńskim.

W Rumunii zostanie stworzona spółka kapitałowa, która będzie prowadziła i rozwijała porównywarkę cen pod nową i niezależną nazwą od 9sekund.pl. Haxon SA będzie posiadał w nowej spółce pakiet kontrolny, wnosząc do wspólnej inwestycji posiadaną technologie porównywarki cen.

- "Rynek rumuński jest na etapie ciągłego wzrostu w branży internetowej rosnąc średnio 41% rocznie. W zakresie porównywarek cen dopiero się on kształtuje, dlatego wierzymy, że będziemy wstanie odnieść sukces, wnosząc do nowej spółki nie tylko technologie ale również nasze know-how" - powiedział Andrzej Zając, Prezes Zarządu Haxon SA, właściciela porównywarki cen 9sekund.pl.

Haxon S.A. prowadzi również zaawansowane rozmowy z partnerem lokalnym wobec uruchomienia porównywarki cen na Ukrainie. Podobnie jak w przypadku porównywarki cen w Rumunii, także start porównywarki cen u naszych wschodnich sąsiadów zakładany jest na 2009 rok.

Aktualizacja


Nasi czytelnicy zwrócili nam słusznie uwagę, że artykuł zbyt optymistycznie opisuje dokonania firmy Haxon S.A. na polskim rynku porównywarek cen. Podajemy więc ranking najpopularniejszych obecnie serwisów zestawiających ceny z różnych sklepów (wg Megapanel PBI\Gemius, lipiec 2008 r.):



Niestety 9sekund.pl nie wystarczyło zasięgu aby dostać się do pierwszej dziesiątki. Co więcej, 9sekund.pl wcale nie jest podawany w lipcowych wynikach Megapanelu, co może oznaczać, że witryna nie przekroczyła wymaganego progu zasięgu.

Serwisem, który osiągną najniższy zasięg w kategorii "porównywarki cen" jest zagraniczny nextag.com z 27 tys. użytkowników (real users). Oznacza to, że 9sekund.pl odwiedziło mniej osób.

Jednocześnie należy zauważyć, że jeszcze w czerwcu omawiany serwis przyciągnął 71 tys. użytkowników, co dało mu zasięg na poziomie 0,48 proc. Czyżby silna konkurencja spowodowała odpływ internautów z serwisu?

W tych okolicznościach można postawić tezę, że ekspansja technologii, na której oparta jest porównywarka 9sekund.pl do Rumunii i na Ukrainę, może dla Haxon.pl okazać się szansą na znalezienie alternatywnych źródeł przychodu.

Dlaczego 9sekund.pl traci na zasięgu? - odpowiada Andrzej Zając, Prezes Zarządu Haxon SA (dawniej 9sekund Sp. z o.o.)


Odpływ internautów z porównywarki cen faktycznie nastąpił z powodu zmiany systemu porównawczego, który ma być jeszcze bardziej funkcjonalny oraz łatwiejszy do wdrożenia na innych rynkach. Mamy przygotowane projekty kampanii reklamowych oraz inne działania promocyjne co mam nadzieję, spowoduje szybki powrót internautów na stronę, a w efekcie powrót 9sekund.pl do grupy czołowych porównywarek cen w Polsce.

Zanim objąłem funkcję prezesa w Haxon S.A., firmą zarządzali informatycy. Z tego powodu, traciliśmy udziały w rynku, chociaż porównywarka pojawiła się w tym segmencie jako jedna z pierwszych.

Z drugiej strony, kiedy dołączyłem do firmy postanowiłem dodać kilka nakładek systemowych oraz wymieniłem część zespołu. Wywołało to jednak błędy w działaniu serwisu i kolejny odpływ użytkowników. Doświadczenie pokazuje, że w tego typu przedsięwzięciach należy najpierw podszlifować technologię, a potem rozwijać biznes. Niestety, straconego zaufania nie odbudowuje się z dnia na dzień.

Mimo, że 9sekund.pl sprawdza oferty mniejszej ilości sklepów, niż najpopularniejsze porównywarki cen, to z każdym ze sklepów mamy podpisaną ofertę na przejście na ich stronę. Istnieją porównywarki, które podczepiają sklepy nie dopełniając tego wymogu, tylko po to, aby zwiększyć swoja ofertę.

Można zaryzykować twierdzenie, że Radar.pl psuje rynek oferując każdemu chętnemu darmowe miejsce w porównywarce. Z drugiej jednak strony, sklep który chce być konkurencyjny powinien znajdować się w każdej porównywarce cen, dlatego też nie obawiamy się spadku zainteresowania ze strony handlowców.

W planach mamy modernizację serwisu oraz zastanawiamy się również nad dodaniem do oferty 9sekund.pl platform aukcyjnych Allegro lub eBay. Obecnie tylko 17 proc. użytkowników korzysta z systemu aukcyjnego, wspomniane serwisy to już praktycznie platformy handlowe.

Aktualizacja: 17 października 2008 09:21
Artykuł zaktualizowano o wypowiedź Andrzeja Zająca, Prezesa Zarządu Haxon S.A.
Aktualizacja: 16 października 2008 23:06
Artykuł zaktualizowano o dane z Megapanelu PBI\Gemius.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.