Gratka.pl zmienia wygląd

Wygląda na to, że największe serwisy robią letnie porządki, zarówno odświeżając swój wygląd jak i zmieniając nieco content. Po niedawnym odmłodzeniu serwisu GazetaPraca.pl, teraz przyszedł czas na Gratka.pl, która również zajmuje bardzo wysokie miejsca w zestawieniu Megapanelu.

Najważniejsze zmiany w serwisie to wygląd graficzny i przede wszystkim układ i zawartość serwisu. Porównując ją do poprzedniczki, nowa witryna jest dużo bardziej rozciągnięta w dół.

Powstał również nowy serwis - Turystyka.Gratka.pl , który jak sama nazwa wskazuje, podsuwał będzie "pomysły na urlop". Witryna powstała na tym samym szablonie co strona Gratka.pl i różni się praktycznie tylko kolorem. Oczywiście zmianie uległ również logotyp, do którego dopisano słowo "Turystyka". Pozostałe serwisy gratki jak: dom.gratka.pl, praca.gratka.pl czy ale.gratka.pl nie uległy zmianie.

Nowa wersja GratkiNowa wersja Gratki

Dla porównania przedstawiamy również starą wersję Gratki, którą już wkrótce ma zastąpić wersja beta:



Według najnowszego rankingu serwisów tematycznych (Megapanel PBI/Gemius, Maj 2008) dwa serwisy Grupy Gratka: gratka.pl i gratka.pl/dom zajmują wciąż silne 3 miejsce w kategorii "budownictwo i nieruchomości". Czyni to Gratkę ważnym graczem w swojej kategorii, dlatego warto spytać co o nowej twarzy serwisu sądzą eksperci od stron internetowych. O komentarz pytamy Grzegorza Berezowskiego z 180heartbeats, Monikę Mikowską z Janmedia Interactive, Tomasza Sąsiadka z Digital One oraz Magdalenę Górak z Artegence:

Grzegorz Berezowski, Strategy Director & Partner 180heartbeats
w nowej odsłonie Gratki niewątpliwie na plus trzeba zaliczyć umieszczenie na stronie głównej rozbudowanego formularza wyszukiwania ofert. Dziwić może, iż główna strona serwisu ogłoszeniowego dotychczas żadnego formularza wyszukiwania nie posiadała. Do plusów zaliczyć można też film instruktarzowy omawiający zmiany interfejsu. Może to pomóc w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości dotychczasowym użytkownikom Gratki.



Nieporozumieniem natomiast jest umieszczenie reklamy displayowej na stronie głównej pomiędzy górnym menu i formularzem wyszukiwania oraz menu użytkownika (które, swoją drogą, jest mało czytelne i umieszczone w niestandardowym miejscu - lepszy byłby chyba prawy, górny róg strony - tam zwykle użytkownik szuka możliwości logowania i rejestracji). Nawet przy dużej rozdzielczości ekranu użytkownika wyświetlenie double billboard'a sprawia, że strona zostaje "rozbita" na dwie części, przez co górne menu robi się niewidoczne, zostaje logicznie odseparowane od reszty strony, a część formularza znika poniżej dolnej krawędzi okna wyszukiwarki. Pod tym względem "stara" Gratka mnie osobiście odpowiadała znacznie bardziej - nawet z double billboardem wszystko mieściło się na jednym ekranie, co oszczędzało konieczności przesuwania strony by odnaleźć interesującą nas kategorię ogłoszeń.

Rozumiem, że jest to wersja beta, nad którą prace nadal trwają i po otrzymaniu feedback'u od użytkowników Gratka wprowadzi jeszcze pewne zmiany. Mam też nadzieję, że jednak pozbędą się tak agresywnych reklam display'owych. Choć na co dzień w działaniach realizowanych dla naszych klientów wykorzystujemy je dosyć intensywnie ze względu na ich skuteczność, tak agresywna ich obecność jak teraz na Gratce może przynosić jednak negatywne skutki ze względu na znaczący stopień irytacji użytkownika.


Monika Mikowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Janmedia Interactive
Ponownie, jak w Pracagazeta.pl, szata kolorystyczna Gratki nie uległa dużej zmianie. Podobny klimat, utrzymane "stare" look&feel. Duży plus za poprawioną czytelność strony, układ i ogólną przejrzystość. Strona główna serwisu gratka.pl została gruntownie zmieniona. Najważniejszy element portalu - wyszukiwarka dostępna jest wreszcie ze strony głównej.


Tomasz Sąsiadek, Project Manager Digital One
Nowa odsłona serwisu gratka.pl to dobry punkt wyjścia dla przyszłych, większych zmian.

Na uwagę zasługują: odświeżony wygląd oraz poprawa ergonomii wyszukiwarki z AJAXowymi zakładkami, umożliwiającej łatwy dostęp do zgromadzonych w serwisie ogłoszeń już z poziomu strony głównej. Tego zdecydowanie brakowało w poprzedniej wersji serwisu. Rozczarowuje jednak brak konsekwencji i bardziej globalnych działań obejmujących swoim zakresem zmianę wyglądu również kluczowych subdomen gratki, takich jak: dom.gratka.pl, czy praca.gratka.pl, które nie uległy zmianie.


Magdalena Górak, specjalista ds. komunikacji Artegence
Gratka.pl to głównie baza ogłoszeń, wyszukiwarka jest więc jej podstawowym elementem. Zmiany na Gratka.pl to przede wszystkim właśnie nowa wyszukiwarka, która integruje kilka serwisów. Lekkości przy wyszukiwaniu dodaje AJAX.

Wprawne oko wypatrzy kilka niedoskonałości. Ponieważ niebieski kolor linków jest taki sam jak kolor serwisu, więc można się pomylić klikając w coś, co linkiem bynajmniej nie jest. Sama wyszukiwarka - choć nowa - jednak nie jest doskonała. W różnych sekcjach panoszą się takie niespójności jak zł naprzemiennie z PLN. Kalendarz nie należy do najinteligentniejszych, uniemożliwiając chociażby wybór terminu wycieczki w zakresie 7 dni. Konieczne jest wpisanie konkretnego dnia. W przypadku wyszukiwania, które nie przynosi żadnych wyników, użytkownik pozostawiony jest z bezużyteczną informacją, bez żadnych sugestii co do dalszych poszukiwań.

Nowa Gratka, choć przyjemniejsza dla oka, nie jest więc wciąż idealna. Jest przede wszystkim katalogiem, który nie wyróżnia żadnych ofert, a mogłaby być inteligentniejszą wyszukiwarką.

Aktualizacja: 23 lipca 2008 16:00
Artykuł został uzupełniony o komentarze osób z agencji interaktywnych.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.