Internauci częściej wybierają mieszkanie niż dom

Głównym czynnikiem kupna domu dla polskiego internauty jest lokalizacja budynku (cena to czynnik drugorzędny). Internauta woli też mieszkać w bloku, niż w domu wolno stojącym - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Gemius SA.

Celem badania było poznanie planów mieszkaniowych internautów. Przebadano osoby z Trójmiasta, Krakowa, Poznania, Warszawy, Wrocławia oraz z zagranicy. Z badań wynika, że internauci znacznie częściej wybierają mieszkanie niż dom. Aż 85 proc. respondentów, którzy nabyli nieruchomość w roku poprzedzającym badanie, dokonali właśnie zakupu mieszkania.

Najpopularniejsze są wciąż nieruchomości z rynku wtórnego. Niemal sześciu na dziesięciu badanych kupiło lub zamierza kupić mieszkanie/dom z tzw. "drugiej ręki".

Najczęściej wskazywanym przez respondentów z zagranicy sposobem finansowania zakupu nieruchomości są ich oszczędności (53 proc. pytanych). Osoby zamieszkujące w kraju wolą kredyt hipoteczny.

W jaki sposób sfinalizowałeś/sfinalizowałaś [zamierzasz sfinalizować] zakup mieszkania lub domu
Procenty nie sumują się do 100 ponieważ respondenci mogli podać więcej niż jedną odpowiedź. N=2 955; Źródło: gemiusReport, luty-kwiecień 2008Kliknij, aby powiększyćProcenty nie sumują się do 100 ponieważ respondenci mogli podać więcej niż jedną odpowiedź. N=2 955; Źródło: gemiusReport, luty-kwiecień 2008


Dla 78 proc. internautów głównym czynnikiem który wpływa na kupno nieruchomości jest lokalizacja (warunki komunikacyjne, bliskość przyrody). Drugim elementem wpływającym na zakup jest cena (76 proc.), a następnie rozkład domu czy mieszkania (53 proc.).

Interesująca jest rozbieżność między planami co do lokalu u respondentów mieszkających Polsce, a Polakami z zagranicy. Ci pierwsi kupują mieszkania z myślą o zamieszkaniu w nich (88 proc.), natomiast ci drudzy bardzo często robią to w celu późniejszego wynajmu nieruchomości(25 proc.).

O badaniu:
Zebrane w badaniu informacje posłużyły stworzeniu raportów "Internauci a rynek nieruchomości w największych polskich miastach" oraz "Plany i decyzje mieszkaniowe Polaków z zagranicy". Analizą objęto internautów w wieku co najmniej 20 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. W pierwszym raporcie, 2 955 osób włączonych do analiz musiało ponadto kupić mieszkanie w ciągu roku poprzedzającego badanie lub planować taki zakup w ciągu roku następującego po badaniu na terenie (lub w okolicy) jednego z wymienionych ośrodków miejskich. W drugim raporcie ("Plany i decyzje mieszkaniowe Polaków z zagranicy") analizowano odpowiedzi wszystkich 6 909 respondentów mieszkających obecnie poza Polską.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.