IDC: komunikatory staną się bardziej popularne w biznesie niż e-mail

Według prognoz firmy badawczej, komunikatory (IM - Instant Messaging) wyprzedzą pocztę elektroniczną i staną się preferowaną formą komunikacji biznesowej już w drugiej połowie roku 2010.

Badanie przeprowadzone przez IDC, a sponsorowane przez firmę Nortel, wykazało, że użytkownicy biznesowi stają coraz bardziej "uzależnieni" od zalet bezpośredniej komunikacji zapewnianej przez komunikatory.

Raport "The Hyper-connected: Here They Come" oparty jest na ogólnoświatowych badaniach, w których wzięło udział 2400 dorosłych osób z 17 krajów. Badania skupiały się na określeniu stanu dzisiejszych możliwości komunikacji tekstowej i ich akceptacji oraz zakresu używania w urządzeniach i aplikacjach, jak również przewidywaniu jej tempa wzrostu i wpływu na przedsiębiorstwo.

Wyniki badań pokazują, że komunikatorów używa 16 proc. zatrudnionych w obszarach związanych z wymianą informacji, a kolejne 36 proc. ma zamiar korzystać z nich w najbliższej przyszłości. Wykorzystanie komunikatorów zmienia się w zależności od dziedziny działalności, i tak w ochronie zdrowia wynosi 25 proc. a w instytucjach finansowych 21 proc.

Według IDC, migracja w stronę komunikatorów stworzy okazje do pojawienia się różnych urządzeń, aplikacji i nowych procesów biznesowych, a już teraz przeciętny użytkownik komunikatora używa co najmniej siedmiu urządzeń w celu uzyskania dostępu do sieci i dziewięciu aplikacji realizujących takie połączenia.

Analitycy IDC uważają, że wysyp nowych urządzeń i aplikacji stworzy potrzebę określenia nowej strategii i architektury zunifikowanej komunikacji w ramach przedsiębiorstwa, jeżeli taka migracja ma być uporządkowana.

Raport stwierdza też, że granica pomiędzy wykorzystywaniem środków komunikacji tekstowej do pracy i w celach osobistych praktycznie się zaciera. Dwie trzecie badanych używa komunikatorów lub innych form komunikacji tekstowej zarówno w pracy, jak i w celach prywatnych.

Swoboda w wykonywaniu pracy zawodowej również w czasie prywatnym będzie wymuszać zmiany w polityce wykorzystania pracowników, praktykach biznesowych i polityce wsparcia pracowników ze strony IT.

Firma badawcza ostrzega też, że narzędzia do wykonywania takich połączeń bezpośrednich mogą w rękach pracowników zwiększać wydajność ich pracy, ale z drugiej strony zwiększają także ryzyko wyprowadzenia wrażliwej informacji do świata zewnętrznego.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.