Co Polacy wiedzą o zmianie klimatu? - "Przewodnik dla firm o zmianie klimatu"

Polacy wprawdzie posiadają ogólną wiedzę na temat zmian klimatycznych, ale nie potrafią wskazać przyczyn tych zjawisk. Aż jedna trzecia naszych rodaków przyznaje, że nie robi nic, aby we własnym zakresie zahamować negatywne przemiany dotykające naszą planetę - wynika z ogólnopolskich badań przeprowadzonych dla CSRinfo przez instytut badawczy TNS-OBOP.

"Zmiana klimatu to nie tylko problem naukowy, ale kwestia polityczna i gospodarcza, dotycząca naszego rozwoju i stylu życia, który chcemy utrzymać", powiedziała Liliana Anam, Manager CSRinfo podczas dzisiejszej konferencji prasowej poświęconej wpływowi zmiany klimatu na gospodarkę i biznes.

Na konferencji zaprezentowano wyniki badań nad postawami i wiedzą Polaków o zmianie klimatu oraz ogłoszono wydanie publikacji "Przewodnik dla firm o zmianie klimatu". Swoje stanowiska na temat wpływu zmiany klimatu na biznes i społeczeństwo przedstawili zebrani przedstawiciele trzech sektorów: rządowego, biznesu i społecznego.

Wyniki badania

W przeprowadzonym w zeszłym roku badaniu Eurobarometru dotyczącego środowiska Europejczycy wskazali zmianę klimatu jako najbardziej palący problem (57%). Ocena Polaków nie różniła się od ogólnoeuropejskiej, spośród pięciu najważniejszych kwestii również wskazaliśmy na zmianę klimatu jako na kluczowy problem (47%). Celem badania opracowanego przez CSRinfo było pogłębienie wyników Eurobarometru, który badał jedynie ogólne postawy środowiskowe oraz poznanie nastawienia opinii publicznej do coraz poważniejszego problemu zmian klimatycznych.

Wyniki badania pokazują, że zdecydowana większość Polaków zetknęła się z terminem zmiany klimatu (88%). Prawie połowa z nich ocenia dobrze swoją znajomość zjawiska. Taką deklarację najczęściej składali kierownicy i specjaliści (75%), osoby z wykształceniem wyższym (68%), a także uczniowie i studenci (51%). Spora część osób, które słyszały o zmianie klimatu, nie wie dokładnie, na czym to zjawisko polega (49%). W tej grupie dominują mieszkańcy wsi i mniejszych miast. Mieszkańcy dużych miast (powyżej 500 tys.) częściej oceniali swoją wiedzę jako dobrą. Natomiast co dziesiąty Polak nie słyszał lub nie wie, czym jest zmiana klimatu.

Według Polaków kwestią zmiany klimatu powinny zająć się przede wszystkim organizacje międzynarodowe (67%). Ponad połowa badanych uważa, że działanie w tym obszarze leży w gestii rządów poszczególnych państw (57%). Pozostałe instytucje i organizacje, np. na poziomie krajowym, mogą według Polaków odegrać mniejszą rolę.

Polacy nie postrzegają zmiany klimatu wyłącznie jako problemu naukowego czy środowiskowego. Większość z nich wiąże ją z kwestiami gospodarczymi i uważa, że zmiana klimatu wpływa na gospodarkę. Połowa z nich ocenia ten wpływ jako duży (52%). Zdecydowanie mniej jako słaby (36%).

Ponad połowa badanych uważa, że zmiana klimatu jest dla nich problemem raczej ważnym (54%), a co trzeci uważa, że problem ten jest dla niego zdecydowanie ważny (33%). Co piąta osoba deklaruje, że często we własnym zakresie podejmuje działania mające na celu zapobieganie dalszym zmianom klimatu (20%). Najczęściej są to osoby w wieku 40-49 lat (27%) oraz powyżej 60 lat (26%). Niemal połowa podejmuje takie działania okazjonalnie (45%).Co czwarty badany przyznaje, że wiedza o tym, że firma przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i prowadzi działania ekologiczne, zdecydowanie pozytywnie wpłynęłaby na decyzję o skorzystaniu z produktów tej firmy (27%). Ponad połowa badanych twierdzi, że taka wiedza wpłynęłaby raczej pozytywnie na zakup towaru lub usługi. Tutaj podobną ocenę składały osoby niezależnie od swojej sytuacji materialnej, jak i miejsca zamieszkania (wieś - miasto). Warto wskazać, że taka wiedza nie wpłynęłaby na decyzję zakupu u jedynie co dziesiątej osoby (9%).

Metodologia badania:

Ogólnopolskie badanie opracowane przez CSRinfo zostało przeprowadzone w dniach 6-10 marca 2008 przez TNS-OBOP na reprezentatywnej próbie Polaków, ze względu na płeć, wiek oraz miejsce zamieszkania. W sumie przeprowadzono wywiady z 1005 mieszkańcami Polski powyżej 15 roku życia. Zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego face-to-face CAPI (Computer Assisted Personal Interview).

Firma a zmiana klimatu?

Konferencji towarzyszyło ogłoszenie publikacji "Przewodnik dla firm o zmianie klimatu", która w prosty sposób przedstawia złożoną problematykę globalnego ocieplenia i jego wpływu na biznes. Jej zadaniem jest dostarczenie informacji i wyjaśnienie trudnych zjawisk osobom, które chciałby się dowiedzieć czegoś więcej na temat zmiany klimatu. Powyższe wyniki badań sugerowały potrzebę materiałów edukacyjno-informacyjnych na temat globalnego ocieplenia.

Publikacja jest bezpłatna i można ją pobrać ze strony: http://www.csrinfo.org/pl/artyku-y/przewodnik-dla-firm.html