Zachowania polskiego internauty-turysty

W 2007 roku nastąpił wyraźny wzrost w kupowaniu produktów i usług turystycznych przez internet - podaje raport opublikowany przez Google. Aż 29% Polaków dokonało zakupu w ten sposób, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do roku 2006 r. Ważnym czynnikiem jest tu udział wyszukiwarek, których częściej używa się do robienia zakupów niż poszukiwania informacji.

Coraz więcej Polaków, bo już 29%, dokonuje zakupu produktów i usług turystycznych za pomocą internetu. Analitycy z raportu Google przewidują, że przy zachowaniu obecnego trendu wzrostu, w 2008 r. już ponad 30% internautów zainteresowanych turystyką będzie korzystać z tej formy zakupu.

Rok 2007 to również dynamiczny wzrost popularności niszowych usług turystycznych w internecie. Raport uwypukla, że internet skutecznie pomaga zarabiać mniejszym graczom (w tym małym rodzinnym firmom prowadzącym gospodarstwa agroturystyczne). Przykładowo, agroturystyka odnotowała bardzo wyraźny wzrost popularności w stosunku do 2006 roku (o ok. 41%).

Źródło: „Produkty i usługi turystyczne w internecie” - raport Google.Kliknij, aby powiększyćŹródło: „Produkty i usługi turystyczne w internecie” - raport Google.

Strony linii kolejowych oraz przewodników turystycznych zanotowały najwyższy wzrost zainteresowania właśnie w minionym roku. Zainteresowanie tymi pierwszymi wzrosło nawet o 10%. Autorzy raportu przypuszczają, że ten skok popularności może być owocem nowych aplikacji internetowych PKP Intercity, głównego polskiego przewoźnika kolejowego. Nowe rozwiązania umożliwiły m.in. internetową rezerwację biletów oraz ich zakup i drukowanie. Taki wynik wskazuje, że inwestycja w rozwój oferty online oraz ułatwienie klientom dokonania samego zakupu także w sieci są pożądane z punktu widzenia internautów.

Lekko wzrósł odsetek internautów porównujących przed zakupem więcej niż 6 stron internetowych (z 36% do 41% badanych). Źródło: „Produkty i usługi turystyczne w internecie” - raport Google.Kliknij, aby powiększyćLekko wzrósł odsetek internautów porównujących przed zakupem więcej niż 6 stron internetowych (z 36% do 41% badanych). Źródło: „Produkty i usługi turystyczne w internecie” - raport Google.

W 2007 roku 92% badanych deklarowało, że używa wyszukiwarki w procesie poszukiwania informacji o produktach turystycznych (wzrost o 10% w stosunku do 2006 r.). Największy wzrost wykorzystania wyszukiwarek odnotowano w przypadku czynności typowo "zakupowych", w odróżnieniu od tych związanych z samym zbieraniem informacji. I tak kolejno urosły na popularności: kupowanie usług turystycznych - wzrost o 17%, rezerwowanie usług turystycznych - o 13%, poszukiwanie informacji o usługach turystycznych - o 15% oraz porównanie cen usług turystycznych - o 14%.

Źródło: „Produkty i usługi turystyczne w internecie” - raport Google.Kliknij, aby powiększyćŹródło: „Produkty i usługi turystyczne w internecie” - raport Google.

Wciąż najpopularniejszą formą płatności za zakup w internecie jest przelew. Ta forma płatności odnotowała też największy wzrost w stosunku do roku 2006 (o 42%). Wydaje się, iż przypadła ona do gustu internautom-turystom do tego stopnia, że okazała się być popularniejsza niż płatność kartą kredytową. Można by powiedzieć, że Polacy coraz bardziej dbają o bezpieczeństwo, ponieważ zwiększonym zainteresowaniem cieszyły się ubezpieczeniami podróży (wzrost o 70% w stosunku do 2006 roku).

Źródło: „Produkty i usługi turystyczne w internecie” - raport Google.Kliknij, aby powiększyćŹródło: „Produkty i usługi turystyczne w internecie” - raport Google.

W Wielkiej Brytanii już co czwarty zakup usług turystycznych realizowany jest w internecie, w Europie Środkowo-Wschodniej - na razie co dziesiąty. Jeśli faktyczne modele podejmowania decyzji przez polskich konsumentów będą podążały za tendencjami obserwowanymi obecnie na rynkach zachodnich, w ciągu najbliższych kilku lat możemy się spodziewać dynamicznego rozwoju polskiego rynku usług turystycznych online.

Badania zostały przeprowadzone przy użyciu kwestionariuszy rozesłanych pocztą elektroniczną do internautów należących do panelu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych, spółki należącej do grupy Gemius.

Ostateczne próby (2 x 600) są reprezentatywne w zakresie wieku, płci i częstotliwości korzystania z internetu, jednak nie dla ogółu polskich internautów, ale dla grupy internautów zainteresowanych turystyką.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.