Kolejny rekordowy rok dla reklamy online

W 2007 r. przychody z reklamy internetowej w USA wyniosły w sumie 21,2 mld USD - podaje najnowszy raport IAB USA i PricewaterhouseCoopers. Jest to wzrost o 26% w stosunku do 2006 roku. Przychody z reklamy internetowej w USA są już nawet wyższe niż te z reklam emitowanych w telewizyjnej sieci kablowej. Także w Polsce reklama online ma się dobrze i w pierwszym kwartale 2008 roku jej wartość wzrosła o 36% - wg szacunków CR Media Consulting.

Czwarty rok z rzędu, przychody z reklamy internetowej w USA osiągają rekordowy wynik. W czwartym kwartale 2007 r. wyniosły one 5,9 mld USD (wzrost o 24% w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku). Natomiast przychody za cały rok wyniosły 21,2 mld USD, co jest wzrostem o 26% w stosunku do 2006 r. kiedy to osiągnęły one 16,9 mld USD.

Wyszukiwarki wciąż najbardziej dochodowe

Reklama w wyszukiwarkach prowadzi pod względem przychodów w 2007 r. i warta jest 8,8 mld USD (41% całości przychodów w analizowanym roku). W dalszej kolejności znajdują się reklamy w postaci banerów (Display Advertising), które osiągnęły 7,1 mld USD przychodu. W tej puli znajdują się także formy typu Rich Media oraz wideo, które wygenerowały ponad 2 mld USD. Biorąc pod uwagę opinię Remigiusza Łagodzkiego (CR Media Consulting), jaką wygłosił podczas ostatniej konferencji Internet Standard, formy te w najbliższych latach będą cieszyć się coraz większą popularnością. E-mailing i sponsoring zahamowały, utrzymując taki sam procent rynku jak przed rokiem (2% i 3%).

Najwięksi zyskują najwięcej

Online advertising pozostaje skoncentrowany w rękach dziesięciu największych sprzedawców reklam (m.in. Google, Yahoo, Microsoft, AOL) i ta przewaga daje im 69% udziałów w całym rynku. Firmy znajdujące się w Top 25 osiągnęły 80% udziałów, a w Top 50 - 89%.

Internet jeszcze nie na pierwszym, ale ...



Reklama internetowa wyprzedza już nie tylko radio, ale i telewizję kablową, w której przypadku zarobki z reklamy wyniosły 20,9 mld USD. W ten sposób Internet zajął trzecie miejsce w rankingu, na którego szczycie znajduje się prasa drukowana. Zmiany zaszły również w preferowanych modelach rozliczania reklam. Udział Performance wzrósł o 3% i osiągnął 51% udziałów w rynku, wyprzedzając tym samym CPM, które dodatkowo spadło o 3% i utrzymało 45% rynku.

Modele kosztówModele kosztów

"Mimo obecnego stanu ekonomicznej niepewności, 2007 był kolejnym rekordowym rokiem, a trzynasty z kolei kwartał następnym rekordowym kwartałem. Reklama interaktywna to nie tylko przyszłość, jest ona tu i teraz, jako że reprezentuje znaczący i rosnący segment amerykańskich wydatków na reklamę i marketing" - David Silverman z PricewaterhouseCoopers LLP.

W Polsce także wzrost

Zgodnie z oczekiwaniami, najwyższą dynamikę osiągnęła reklama internetowa, której wartość wzrosła o 36% - wg szacunków CR Media Consulting. Szybciej niż oczekiwano rosną przychody reklamowe prasy i radia. Na reklamę w prasie wydano o 9% więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego a zakupy czasu reklamowego w stacjach radiowych były wyższe o 14%.

Wydatki reklamowe w polskim  Internecie (mln PLN); Źródło: CR Media ConsultingWydatki reklamowe w polskim Internecie (mln PLN); Źródło: CR Media Consulting

Raport "IAB Internet Advertising Revenue Report" został stworzony przez PricewaterhouseCoopers na zlecenie IAB. Wyniki raportu pochodzą bezpośrednio z informacji dostarczonych przez firmy sprzedające reklamy internetowe.

Raport w całości dostępny jest tutaj.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.