Bliższe spojrzenie na Onet.pl beta

Już od kilku tygodni można znaleźć w Sieci nową witrynę Onet.pl. Wersja beta przynosi wiele dosyć ciekawych zmian, a wydatki na kampanie promującą nową odsłonę serwisu zaplanowano na 6 mln zł. Jako że start nowej "twarzy" Onetu to kwestia kliku tygodni i raczej nie dojdzie już do znaczących zmian w strukturze serwisu, dziś przyjrzymy się bliżej wersji beta.

Na początek trochę historii. Portal Onet.pl rozpoczął działalność w czerwcu 1996 r. i dostępny był pod adresem www.optimusnet.pl oraz pod prostszym - www.onet.pl. W styczniu 1998 r. powstał pierwszy HTML-owy serwis treściowy w Onet.pl - "Poradnik Podatkowy", a w lipcu ruszyła nowa strona główna. Właśnie wtedy pojawiło się powszechnie znane logo Onetu oraz powstał "Biznes" - pierwszy pełny serwis treściowy portalu.

Strona główna Onet.pl betaStrona główna Onet.pl beta

Od 1996 roku Onet.pl znacznie się rozrósł (ponad 200 rozbudowanych serwisów tematycznych) oraz zdobył największy wśród polskich portali zasięg - 67,21% (wg Megapanel PBI/Gemius, Luty 2008). Minęło 12 lat od powstania Onet.pl i nadszedł czas na gruntowne zmiany. Na temat nowej witryny, współpracy z Google oraz kampanii wizerunkowej "Onet e-mocje" rozmawiamy z przedstawicielami Onet.pl:

1 Czemu zdecydowano się na zmianę szaty graficznej Onet.pl?

Marta Czartoryska, Dyrektor Działu Marketingu i Komunikacji Grupa Onet.pl SA: Strona główna Onetu nie była zmieniana od ponad 3 lat. W tym czasie większość serwisów tematycznych portalu została zmodernizowana, powstawały również nowe serwisy, w nowocześniejszych layoutach. To spowodowało, że użytkownicy portalu mogli czuć się nieco zagubieni. Postanowiliśmy uporządkować układ portalu, a przy tym sprawić, by był on nowoczesny i maksymalnie wygodny, by zapewniał łatwy i szybki dostęp do wszelkich informacji, jakich mogą poszukiwać internauci.

2 Jakie są najważniejsze zmiany i co będzie wyróżniało Onet.pl na tle innych portali?

Michał Bonarowski, Redaktor Naczelny, Dyrektor Wydawniczy Onet.pl: Zmian jest mnóstwo. Jedną z najważniejszych jest otwarcie się portalu na cały Internet - w pasku na prawym marginesie strony głównej udostępniamy panel "Mój Onet". Jest to rozwiązanie absolutnie nowatorskie, nikt w Polsce nie ma czegoś takiego - rozwiązanie pozwalające zaimplementować dostarczanie informacji z dowolnego miejsca w sieci, z dowolnego źródła. Tak więc, jeśli np. użytkownik lubi szczególnie informacje sportowe, to poza naszym działem Sport, który ma na stronie głównej, może sobie ustawić "czytnik" informacji sportowych z dowolnego innego portalu czy serwisu specjalistycznego, właśnie w panelu "Mój Onet".

Sporym wyróżnikiem jest też koncepcja "magazynów" na nowej stronie głównej (lewa kolumna u góry) - to są rozbudowane serwisy tematyczne w formie "tygodników" ("Onet Poleca" jest tworzony codziennie, pozostałe magazyny - np. "Nie lubię poniedziałków", "Poradnik", "Nareszcie weekend" - raz w tygodniu). Oczywiście jest też stały dostęp do wydań archiwalnych. W innych portalach takiej magazynowej formuły internauci nie znajdą.

3 Czy planujecie wdrożyć jeszcze inne rozwiązania w oparciu o wyniki testów?

Michał Bonarowski: Oczywiście okres testów Beta jest w dużej mierze po to, żeby znaleźć ewentualne błędy. Generalnie strona z punktu widzenia technicznego (walidacja, wygląd w różnych przeglądarkach etc.) zachowuje się dobrze, ale usuwamy jeszcze drobne niedociągnięcia, szukamy też np. lepszych rozwiązań w zakresie "usability" (użyteczności strony). Planujemy jeszcze wdrażanie kolejnych rozwiązań, ale to będzie w pewnym sensie "proces ciągły".

4 Jak to możliwe, że w wynikach wyszukiwania nowej wyszukiwarki (Google) wyświetlają się boxy Onetu?

Marek Soból, Dyrektor Zarządzający Pionu Społeczności portalu Onet.pl: Mechanizm zwracający wyniki dla danego zapytania i mechanizm podający boksy to oddzielne enginy. W uproszczeniu wygląda to tak, że zapytanie, które wpisuje użytkownik kierowane jest do Google, skąd dostajemy wyniki Google i boksy Google. Zapytanie kierowane jest również do naszego enginu wyszukiwawczego - w ten sposób otrzymujemy wyniki szukania w Onet.pl (górna, niebieska część strony) oraz do naszego silnika boksowego, skąd dostajemy nasze boksy.

5 Kiedy zakończą się testy i nowa witryna zastąpi dotychczasową?

Michał Bonarowski: Trwają wciąż prace optymalizacyjne, ale jest to kwestia kilku tygodni.

6 Kto jest odpowiedzialny za kampanię "Onet e-mocje" i ile będzie ona kosztować?

Marta Czartoryska: Kampanię wizerunkową "Onet e-mocje" przygotowywaliśmy we współpracy z agencją TBWA. Po stronie Onetu osobą "nadzorującą" jestem ja. Budżet kampanii to ok. 6 mln zł (ale oczywiście część w gotówce, część w barterze).

7 Czy kampania przyniesie ze sobą jakieś nowe, nie stosowane jeszcze na rynku polskim rozwiązania?

Marta Czartoryska: Nowatorski jest koncept kampanii sam w sobie. Stworzyliśmy mianowicie coś, co jest na granicy kampanii komercyjnej i kampanii społecznej. Zamierzamy wykorzystywać gorące w danym momencie tematy - dzięki pomysłowi na kampanię (spot to film "ze stocku", odnoszący się do aktualnych wydarzeń; na który nakładamy autentyczne komentarze internautów na dany temat) jesteśmy w stanie produkować kolejne spoty praktycznie "z dnia na dzień". Dzięki temu kampania reaguje na to, co się w danej chwili dzieje w kraju czy na świecie, a autentyczne komentarze wywołują dodatkowe emocje.


Katalog gadżetówKatalog gadżetów

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.