Internet 2k8: Relacja z konferencji

Zakończyła się dwudniowa konferencja "Internet 2k8. Miliony w sieci" - zorganizowana przez Internet Standard. Goście mieli okazję posłuchać 22 prezentacji podzielonych na siedem bloków tematycznych, a głównymi tematami poruszanymi podczas imprezy były, rzecz jasna, e-commerce oraz marketing internetowy.

Sala w budynku Agory była pełna - goście dopisali do tego stopnia, że część (która najpóźniej się zarejestrowała) zajęła miejsca poza aulą. Program konferencji podzielony był na siedem bloków tematycznych: analizy rynku, giełda i inwestycje, użytkownicy, portale, e-commerce, wyszukiwanie (SEM) oraz e-reklama.

Analizy rynku

Koniec popularności klasycznych i często też intruzywnych form reklamy przepowiadał Remigiusz Łagodzki z CR Media Consulting. Toplayer, brandmark, interstitial oraz pop-up już wkrótce ustąpią miejsca bardziej przyjaznym, a co najważniejsze interaktywnym kreacjom. Według Łagodzkiego będą to reklamy typu rich media. Największą popularnością wśród tych rozwiązań będzie cieszyło się wideo. Bardzo możliwe też, że nowe rozwiązania w Internecie zastąpią inne media: radio, prasę, telewizję. "Niestety, nastąpi spadek dynamiki w rozwoju reklamy w mediach" - mówił Remigiusz Łagodzki. Będzie to spadek ok. 1% na rok.

Remigiusz Łagodzki z CR Media ConsultingKliknij, aby powiększyćRemigiusz Łagodzki z CR Media Consulting

Giełda i inwestycje

W tym bloku tematycznym znalazła się prezentacja Tomasza Czechowicza z MCI Management S.A. - funduszu inwestującego w spółki informatyczne. Prelegent przewidywał, że w najbliższym czasie należy się spodziewać wysypu małych i średnich startupów. Z kolei Tomasz Jażdżyński (Interia.pl) stwierdził, że żaden portal społecznościowy, zarówno w Polsce jak i na świecie, nie ma klarownego modelu biznesowego, co jest ich największą wadą. Prezes zarządu Interii mówił też, że polskie portale czekają gorsze czasy - "Polska jest zapóźniona w stosunku do USA i kłopoty, które teraz ma np. Yahoo!, przejdą wkrótce na polskie portale".

Źródła wzrostu rynku SEM (perspektywa USA) - prezentacja Artura Banacha z NetSprint.plKliknij, aby powiększyćŹródła wzrostu rynku SEM (perspektywa USA) - prezentacja Artura Banacha z NetSprint.pl

Użytkownicy

Dowiedzieliśmy się też, iż z badań przeprowadzonych wśród polskich emigrantów wynika, że aż 80% z nich korzysta z Internetu (w Polsce jest to ok. 40%). W przypadku komunikatorów króluje Skype - ma 80% udziału w rynku. Autorzy Naszemiasto.pl mówili o tym, że przy rozkręcaniu serwisu opartego na UGC, konieczne jest, aby właściciele tworzyli content - okazuje się, że aby wywołać efekt śnieżnej kuli, autorzy portalu muszą początkowo sami dodawać większość informacji.

Podczas kolejnych prezentacji mowa była o tym, że ok. 36% internautów planuje dokonywać zakupów przez Internet częściej niż dotychczas, ponieważ jest to wygodne. Populację internautów w ponad 50% stanowią ludzie młodzi, a grupą, która najszybciej przyrasta w Internecie są osoby po pięćdziesiątce - podsumowywała rok 2007 Małgorzata Wołejko z Gemiusa.

Jacek Murawski, prezes zarządu Wirtualna PolskaKliknij, aby powiększyćJacek Murawski, prezes zarządu Wirtualna Polska

Portale, treści, trendy

W najbliższych latach wszystkie dokumenty będą tworzone on-line. Trend ten wywoła wielki zamęt i bałagan w Internecie. Dlatego też powstaną firmy wyspecjalizowane w selekcjonowaniu i porządkowaniu informacji - mówił Jacek Murawski (Wirtualna Polska). Tomasz Józefacki (Agora SA) opowiadał z kolei o tworzeniu "Co z Polską" - serwis odwiedziło 480 tys. unikalnych użytkowników.

Marcin Jagodziński - twórca bloga netto.blox.pl - stwierdził, że Polska jeszcze długo nie doczeka się porządnego startupa.

Aktualizacja: 19 maja 2008 15:41
Artykuł uzupełniono o zdjęcia z konferencji.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.