Mniej fałszywych kliknięć dzięki Google i Yahoo!

Spada liczb fałszywych kliknięć w systemach reklamowych PPC (pay-per-click) - informuje Click Forensics. Przyczyną spadku są najprawdopodobniej działania podjęte przez Yahoo! i Google, które to zaczęły zwracać większą uwagę na zjawisko.

Click Forensics, firma zajmująca się monitorowaniem fałszywych kliknięć (click fraud) w Sieci, przedstawiła wyniki badań na pierwszy kwartał 2008 roku. Z analizy wynika, że liczba "click fraud" obniżyła się o 0,3% w stosunku do poprzedniego kwartału i wynosi 16,3% w stosunku do wszystkich kliknięć w modelu PPC.

Dane te nie są przytłaczające, zważywszy, że w pierwszych miesiącach 2007 roku wskaźnik wynosił 14,8%. Wynik może być jednak istotny, ponieważ to dopiero drugi raz od początku istnienia Click Forensics (firma powstała w 2006 roku), gdy liczba "click fraud" spadłą. Firma twierdzi, że za poprawieniem się sytuacji stoją Yahoo! i Google. Prezes Click Forensics, Tom Cuthbert, oświadczył, że badania potwierdzają tylko to, co analitycy rynkowi podejrzewali już od dawna - Yahoo! i Google zaczęły filtrować fałszywe kliknięcia.

Póki co, średnia click fraud w sieciach typu Google AdSense czy Yahoo Publisher Network wynosi 27,8%. Jest to spadek z 28,3% w poprzednim kwartale. Te same badania ujawniają również, że ok. 8% wszystkich fałszywych kliknięć pochodzi z botnetów, czyli sieci komputerów-zombie. Najwięcej kliknięć spośród państw spoza Ameryki Północnej, generuje Monako (3,1%) oraz Ghana (3,1%).

Dane uzyskane zostały za pomocą sieci ClickFraud Network, która powstała z inicjatywy Click Forensics by zapobiegać zjawisku fałszywych kliknięć. Do projektu należy ponad 4 000 reklamodawców i agencji internetowych.

Patrz także:

Zamieszanie wokół fałszywych kliknięć