E-commerce przyciąga małe oraz średnie przedsiębiorstwa

"Przedsiębiorstwo prowadzące handel elektroniczny jest skazane na sukces, bardzo mobilne i ogólnoświatowe" - twierdzą mali i średni przedsiębiorcy. Większość firm z tego sektora realizowało w 2007 roku 20% sprzedaży w Internecie, a niespełna co szóste realizowało sprzedaż na poziomie 81-100% - podaje raport "Handel elektroniczny w małych i średnich przedsiębiorstwach - analiza porównawcza z lat 2004 i 2007".

Wydarzenia
20 stycznia 2017

Kampania Adwords stała się nieodzownym elementem strategii marketingowej większości firm. W Google po prostu trzeba być. Jak zrobić to...

Zarejestruj się
Z raportu dowiadujemy się, że mali i średni przedsiębiorcy uważają, iż główną przyczyną, dla której klienci dokonują zakupów przez Internet, jest dostęp do szerokiej grupy oferentów. Właściciele firm również zgadzają się, że klienci cenią tę formę robienia zakupów ze względu na możliwość szybkiego porównania cen produktów. Jako udogodnienia dla internautów robiących zakupy, firmy te najczęściej stosują doradztwo online oraz możliwość indywidualizacji produktu. Rzadziej stosowanym udogodnieniem jest negocjowanie cen na stronie.

Najczęściej wybieraną przez małych i średnich przedsiębiorców formą sprzedaży w Internecie jest sklep. Dalej kolejno plasują się aukcje internetowe (Allegro, Świstak), ogłoszenia elektroniczne oraz platformy handlu elektronicznego.

Przychody powyżej 200 tyś. zł miesięcznie odnotowuje już około 12% polskich przedsiębiorców działających online, ale u większości firm (37 %) wielkość sprzedaży nie przekracza 5 tys. zł.

W jaki sposób mali i średni przedsiębiorcy starają się promować swój biznes w Internecie? Najpowszechniejszym w 2007 roku sposobem informowania klienta o sprzedaży elektronicznej było pozycjonowanie (76%), które wg właścicieli firm ma również wpływ na wzrost zaufania klientów do handlu elektronicznego. Swojej szansy promocji w reklamie internetowej upatrywało 53% badanych, a obecność w porównywarkach cen wybrało 15%. Wciąż małą popularnością wśród przedsiębiorców w Polsce cieszy się prowadzenie własnego bloga.

Z raportu wynika również, że zmniejsza się monopolistyczna pozycja Poczty Polskiej. Respondenci przyznają, że w 2010 roku będą raczej korzystać z kuriera, własnego transportu i dostawy wirtualnej niż z usług państwowego dostawcy.

Według sporej części managerów małych i średnich firm sprzedaż internetowa to przyszłość. Z tego też powodu wiele przedsiębiorstw, które obecnie nie działają na rynku e-commerce, planuje rozpoczęcie działalności internetowej w 2008 roku (30% badanych).

Przewiduje się też, że mniejsze przedsiębiorstwa, które w 2007 dokonywały 34% zakupów przez Internet, w 2010 będą ich dokonywać ponad dwa razy częściej. Badani przedsiębiorcy twierdzą, że w roku 2010 małe i średnie przedsiębiorstwa będą najczęściej dokonywać zakupu w Internecie poprzez indywidualne platformy sprzedażowe swoich dostawców, a najrzadziej przy wykorzystaniu ogólnodostępnej platformy handlowej - jak pokazuje raport.

Autorami analizy są eksperci z Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, pracujący pod kierunkiem Michała Kuci. Pełna wersja raportu dostępna jest pod adresem http://hemsp.webankieta.pl/ .

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.