Internet Standard i Sklepy24.pl prezentują raport "E-commerce 2007"

W 2007 r. polski rynek e-commerce wzrósł o 62% osiągając wartość 8,1 mld zł. Obroty liderów przekroczyły w ubiegłym roku 100 mln zł, ale na rynku nadal dominują małe sklepy, których miesięczna sprzedaż jest mniejsza niż 10 tys. zł. Polski internauta na pierwszym miejscu stawia wygodę, a mniejszą wagę przykłada do cen. W 2007 r. na zakupy w sieci wydał nie mniej niż 2,3 tys. zł. Te i wiele innych informacji o polskim rynku e-commerce można znaleźć w raporcie "E-commerce 2007" przygotowanym przez Internet Standard i Sklepy24.pl pod patronatem Platnosci.pl.

Raport "E-commerce 2007" składa się z czterech części. W pierwszym rozdziale prezentujemy zestawienie liderów polskiego e-commerce oraz nasze szacunki odnośnie wartości tego rynku.

W zestawieniu liderów znalazły się 24 sklepy - reprezentanci dwunastu kategorii branżowych z katalogu Sklepy24.pl. Trzej najwięksi gracze na polskim rynku e-commerce to Agito.pl, Komputronik. pl i Merlin.pl. Przychody dwóch pierwszych sklepów wzrosły w ubiegłym roku o ponad 100% i po raz pierwszy przekroczyły 100 mln zł.

Jak w 2007 r. radzili sobie mniejsi gracze? Jeśli weźmiemy pod uwagę dynamikę wzrostu ich obrotów - podobnie, a nawet lepiej niż liderzy. W raporcie po raz pierwszy ujawniamy przychody kilku znanych sklepów, które nigdy wcześniej nie podawały publicznie tej informacji (m.in. Sirius.pl, Militaria.pl, Perfumeria.pl i Toys4boys.pl).

Wartość rynku

Jaką wartość miał w ubiegłym roku polski rynek internetowego handlu? Według naszych szacunków, obroty polskich e-sklepów wzrosły średnio o 73% w stosunku do 2006 r. Drugą część rynku tworzą platformy aukcyjne - te odnotowały wzrost wartości transakcji o 53%. Cały rynek wzrósł o 62% osiągając wartość 8,1 mld zł.



Badanie polskich sklepów internetowych

W drugiej części raportu prezentujemy wyniki badania ankietowego, które zostało przeprowadzone w grudniu 2007 r. na sklepach z katalogu Sklepy24.pl. Ponad 300 firm odpowiedziało na 15 pytań dotyczących m.in. organizacji sprzedaży, marketingu, wyników finansowych i perspektyw rynku. Tegoroczne wyniki porównaliśmy z wynikami badania z 2006 r.

Największe kategorie asortymentowe w katalogu Sklepy24.pl to "Dom & Ogród", "Prezenty & Akcesoria" oraz "Zdrowie & Uroda". W 2007 r. zmniejszył się udział w strukturze asortymentowej takich kategorii jak "Dziecko", "Foto & RTV-AGD" oraz "Książki". Najwyraźniej w polskiej sieci jest już wystarczając dużo sklepów z książkami, elektroniką i produktami dla dzieci.

E-commerce to w Polsce nadal młody rynek. Połowa ankietowanych sklepów istnieje w sieci krócej niż dwa lata, choć w 2007 r. wzrósł odsetek firm o dłuższym stażu. Połowa respondentów prowadzi również tradycyjną sprzedaż, a ponad 60% polskich sklepów internetowych jest obsługiwanych przez jedną lub dwie osoby.

Aktualizacja: 20 marca 2008 13:30
W związku z tym, że część czytelników miała problemy z pobraniem raportu, umieściliśmy na serwerze skompresowany plik PDF.
Aktualizacja: 17 marca 2008 15:15
Zamieściliśmy plik PDF z raportem w bardziej czytelnej wersji.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.