Poradnik: Pozycjonowanie stron internetowych - klucz do sukcesu

Prowadzisz firmę, działasz w stowarzyszeniu lub masz stronę prywatną i chcesz dotrzeć do jak największej grupy ludzi? Reklamy i przyjazne słowa sprzymierzeńców nie wystarczą: musisz zaistnieć w wyszukiwarkach internetowych, a to możliwe jest dzięki SEO.

SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych (ang. Search Engine Optimization) to działania mające na celu podniesienie pozycji strony w rankingu wyszukiwarek, np. Google czy Yahoo, tak, aby znalazła się na jednym z najwyższych miejsc. Możesz tego dokonać sam, nie mając żadnej gwarancji powodzenia lub skorzystać z oferty firmy pozycjonerskiej, która gwarantuje Ci określone miejsce lub zakres miejsc. Zanim podejmiesz decyzję, warto się zapoznać z podstawowymi technikami pozycjonerskimi i dowiedzieć się, co musisz zrobić ze swoją stroną, aby odnieść sukces.

Każdy korzystający z wyszukiwarki użytkownik, który ma dotrzeć do Twojej strony, wpisuje w niej określone słowa lub frazy. Przeważnie są one dość proste - rzeczowniki są pisane w mianowniku i nikt się nie przejmuje interpunkcją (bo największe wyszukiwarki i tak jej nie uznają). Ostatecznie, komu chciałoby się wysilać? W końcu jeśli chcę znaleźć sklep z lodówkami, to jego właścicielowi powinno zależeć, aby strona jego firmy znalazła się na tyle wysoko - na potencjalne wiele tysięcy różnych biznesów i przypadkowych stron, np. z poradami na temat lodówek - abym jako użytkownik mógł ją zauważyć.

Jak działa wyszukiwarka - podstawy skutecznego pozycjonowania

Mamy więc wyszukiwarkę internetową (w tym wypadku Google, lecz na podobnej zasadzie działa większość współczesnych wyszukiwarek) i pytamy się, jak ona działa? Dokładny algorytm Google jest tajemnicą, którą znają tylko pracownicy zarządu tej firmy, ale i tak dużo wiemy na temat jej działania - zresztą firma ta publikuje podstawowe informacje na ten temat.

W największym skrócie, wyszukiwarka przegląda zawartość stron internetowych oraz pobiera obecne na nich odnośniki do innych stron. Pobrane informacje są umieszczane w bazie danych, a stronie przypisywana jest pozycja w wynikach. Ta ostatnia jest związana z konkretnymi słowami, np. lodówki ACME i zależy od tego, jak wysoko Google ocenią związek tych słów z daną witryną. Ocena ta zależy od kilku czynników; po pierwsze, słowo lub słowa muszą występować w odpowiednich miejscach strony, które zwyczajowo pełnią rolę "wizytówki" dla użytkownika (np. tytuł czy nagłówek h1 na początku strony). Po drugie, ważne jest, aby strona zawierała odpowiednią ilość odwołań do danego słowa kluczowego; ilość ta nazywana jest gęstością i - jak dowiesz się później - nie można z nią przesadzić w żadnym kierunku. Po trzecie, bardzo istotne są linki do innych stron; Google wchodzi bowiem na wszystkie odnośniki z przeszukiwanej strony i ocenia, jak wiele pożytku wejście na tę stronę może przynieść użytkownikowi. Wysoko punktowane są podstrony zawierające linki do strony głównej, natomiast dużo tracą te, które donikąd nie prowadzą.

Ostrożnie z ogniem

Pozycjonowanie stron internetowych to zajęcie ryzykowne. Nieumiejętne stosowanie technik pozycjonerskich może prowadzić do zaprzestania indeksowania przez wyszukiwarkę, a nawet usunięcia witryny z jej indeksu.

Przed rozpoczęciem pozycjonowania witryny warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi przygotowywania stron przyjaznych wyszukiwarkom. Np. Google udostępnia takie wskazówki tutaj.

Warto także pamiętać o tym, że pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce to zadanie nie przynoszące natychmiastowych efektów i czasochłonne. Promując swoją witrynę należy wziąć pod uwagę różnorodne narzędzia. W wielu wypadkach dużo bardziej efektywne okazują się systemy reklamy kontekstowej w wyszukiwarkach, takie jak Google AdWords czy OnetBoksy. Oczywiście warto rozważyć także ofertę firm oferujących kompleksowe usługi marketingu w wyszukiwarkach.

Oto garść wskazówek, które trzeba szczególnie wziąć sobie do serca, zabierając się do pozycjonowania:

- Nie wolno przesadzać z gęstością słów kluczowych - jeśli ich zawartość w kodzie strony przekroczy 10%, możemy zostać potraktowani jak spamerzy.

- Słowa kluczowe w treści strony należy umieszczać zgodnie ze zdrowym rozsądkiem; najlepiej tam, gdzie naturalnie pasują do zawartości

- To samo dotyczy zawartości słów kluczowych w tytule (znacznik <title>), h1 (znacznik <h1>) i metadefinicjach (znaczniki <meta...>)

- Nie wolno stosować cloakingu, czyli różnicować zawartości witryny w zależności od tego, czy odwiedzającym jest robot wyszukiwarki (np. Googlebot), czy osoba prywatna

- Nie wolno stosować tzw. bram (ang. gateways), czyli witryn, których jedynym celem jest przekierowanie nas na inną stronę oraz serwisów, które wyświetlają zestaw linków do innych, niezwiązanych tematycznie stron (farmy linków). Nie dotyczy to uczciwych katalogów i systemów wymiany linków

- Nie należy umieszczać adresu naszej witryny na niezwiązanych tematycznie forach internetowych, w komentarzach do blogów czy newsów, itd.

-Nie wolno stosować ukrytych słów kluczowych lub ukrytych linków; ukryte znaczy "niewidoczne dla użytkownika" i polega np. na nadawaniu takiego samego koloru tła i tekstu, zamieszczaniu niewidocznych na ekranie DIV-ów, itd.

Krzysztof Sobolewski, specjalista ds. SEO z firmy Performance Media.