Dobry rok dla gazet online?

Oglądalność witryn internetowych amerykańskich gazet wzrosła w zeszłym roku o 6%, informuje organizacja Newspaper Associaton of America wraz z firmą Nielsen/Netratings. Serwisy dzienników miały w 2007 r. ok. 60 mln odbiorców, w stosunku do 56,4 mln rok wcześniej. Czy to dobry omen dla wydawców prasowych?

Chociaż 60 mln odbiorców prasy online to dotychczasowy rekord, to uwzględniając rosnącą populację amerykańskich internautów wyniki nie wyglądają już tak dobrze. W 2007 r. na witryny dzienników zajrzało 38% internautów, o 2 pkt proc. więcej niż w 2006 r, kiedy było to 36%. Według danych NAA i Nielsen/Netratings, w zeszłym roku internauta spędzał średnio na stronach online amerykańskich dzienników 43 minuty miesięcznie, o ok. półtorej minuty więcej niż rok wcześniej.

-Organizacje medialne w 2007 r. agresywnie wprowadzały nowe narzędzia w swoich serwisach WWW - komentuje dla agencji AP Lee Raine, dyrektor Pew Internet and American Life Project. -Wszyscy dodawali możliwość łączenia się z blogami oraz przekonywali swoich dziennikarzy by zaczęli prowadzić własne blogi.

Jak mówi John F. Sturm, dyrektor zarządzający NAA wydawnictwa przeobraziły się w spółki multimedialne, które oferują wiele różnych treści ,włączając w to wideo czy podcasty. Serwisy internetowe gazet rezygnują także z płatnego dostępu do treści, w zeszłym roku na taki krok zdecydował się New York Times. Inną strategię przyjmuje Rupert Murdoch, który zapowiedział wczoraj, że w wypadku Wall Street Journal Online niektóre najbardziej specjalistyczne treści (np. takie, których nie można uzyskać gdzie indziej) pozostaną płatne.

W 2006 r. przychody z tytułu reklamy w wydaniach drukowanych były o 1,68% niższe niż rok wcześniej. W tym samym czasie wydatki na reklamę online w serwisach gazet wzrosły o 31,46%.

Jednak wartość rynku reklamy w papierowych edycjach dzienników jest nadal ponad 17-krotnie większa niż w wydaniach online. W 2006 r. na "papier" reklamodawcy wyłożyli 46,6 mld USD, na online 2,6 mld USD.

Danych dotyczących wydatków reklamowych za cały 2007 r. NAA jeszcze nie opublikowało, ale w samym III kwartale ubiegłego roku przychody z tytułu reklamy drukowanej spadły o aż 9%, w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. W tym samym kwartale wydatki na online wzrosły o 21%. Łącznie przychody reklamowe gazet w III kwartale 2007 r. były o 7,4% niższe niż rok wcześniej.

Jednocześnie od 1988 r. systematycznie spadają nakłady wydań papierowych. Dwadzieścia lat temu całkowity nakład amerykańskich gazet wynosił 62,7 mln egzemplarzy. Osiemnaście lat później, w 2006 średni dzienny nakład tytułów monitorowanych przez NAA był mniejszy o ponad 10 mln i wyniósł 52,3 mln egzemplarzy. W tej kategorii NAA także nie opublikowało danych za ostatni rok.

Źródło: Newspaper Association of America