Raport Digital Landscape: Poland już dostępny!

Raport podsumowujący rozwój polskiej branży internetowej, przygotowany przez redakcję Internet Standard w angielskiej wersji językowej został udostępniony do pobrania na stronie serwisu. Ile wart jest e-rynek? Jak rozwija się e-commerce? Co powinni wiedzieć zagraniczni inwestorzy, którzy zamierzają podbić lokalny rynek? Internet Standard podpowiada.

Pierwsza edycja raportu Digital Landscape: Poland została podzielona na kilka sekcji opisujących: polskich użytkowników internetu, największych graczy na rynku, rozwój handlu w sieci, najnowsze trendy na rynku oraz sposoby otwarcia spółki w Polsce. Dodatkowo opracowanie przedstawia opinie inwestorów i obserwatorów krajowej e-branży.

Poniżej prezentujemy jedynie skrót raportu w języku polskim. Całość jest dostępna w angielskiej wersji językowej do pobrania na tej stronie.

Internauci i wartość e-rynku

Jak wynika z badań SMG/KRC NetTrack w drugim kwartale 2007 roku 42% Polaków korzystało z internetu, co oznacza, że w kraju było ok. 12,8 mln użytkowników sieci (powyżej 15 roku życia). Ponad dwie trzecie z nich korzystało z sieci codziennie bądź prawie codziennie.

Interactive Advertising Bureau Polska (IAB Polska) szacuje, że w 2006 roku rynek internetowy wart był 215 mln PLN (nie uwzględniając reklamy w wyszukiwarkach). Niestety Google nie ujawnia swoich przychodów w Polsce, przez co trudno jest oszacować wartość rynku płatnych odnośników. Pomimo tego IAB Polska odważyła się określić wielkość przychodów z tej formy reklamowej - według organizacji branżowej rynek ten wart był 60 mln PLN w 2006 r.

Tym samym ogólna wartość rynku internetowego szacowana jest na 275 mln PLN w 2006 roku (a to oznacza, że na internet przypadło ponad 5% wszystkich wydatków na media).

IAB Polska prognozuje, że rynek reklamy internetowej w 2007 roku wart był 305 mln PLN, a płatne odnośniki wygenerowały 110 mln PLN przychodów. Ogólna wartość e-rynku wyniosi wtedy 415 mln PLN.

Najwięksi gracze

W Polsce działają tysiące firm internetowych. W raporcie Digital Landscape: Poland znajdują się opisy najbardziej popularnych sieci reklamowych, portali, wortali i innych, znaczących graczy rynkowych. W kolejnych opracowaniach zaprezentowanych zostanie więcej firm.

E-commerce

Od 2001 do 2006 roku polski rynek e-commerce wzrósł o 4500%. Największe tempo wzrostu można było zaobserwować w latach 2000-2004, kiedy to wartość e-commerce z roku na rok rosła o 200%.

W 2006 roku wartość e-commerce szacowana była na 5 mld PLN, z czego 3 mld PLN wygenerowały aukcje internetowe.

Zgodnie z ostatnimi danymi, które opublikowała Rzeczpospolita, polskie e-commerce warte było 8 mld PLN w minionym roku.

Polski rynek handlu internetowego jest znacznie większy niż irlandzki, portugalski czy grecki.

Obecnie w katalogu sklepów internetowych, prowadzonym przez Sklepy24.pl, znajduje się około 3300 podmiotów zajmujących się handlem online. Najwięcej sklepów jest w kategorii "Dom i ogród".

Jak wskazują dane Eurostatu, w 2006 roku jeden na ośmiu Polaków i jeden na czterech polskich użytkowników sieci zrobił przynajmniej raz zakupy przez internet. To pozwala Polsce zająć 17 miejsce w europejskim rankingu.

Szał inwestycji

Rok 2007 można nazwać w Polsce gorącym czasem inwestycji w działalność internetową. W raporcie opisane zostały ostatnie przejęcia e-spółek, wzmożone zainteresowanie funduszy młodymi przedsięwzięciami oraz kolejne kroki zagranicznych firm, które są w trakcie otwierania swoich polskich placówek (MySpace, AOL, Hi5, Bebo itp).

Opracowanie opisuje też najnowsze debiuty giełdowe. Co więcej, zagraniczni inwestorzy mogą zapoznać się z rodzajami prowadzenia działalności gospodarczej w kraju.

Raport kończą komentarze inwestorów i obserwatorów polskiego rynku dotyczące rozwoju e-branży.

Wszystkich zainteresowanych odsyłamy do pełnej wersji raportu Digital Landscape: Poland, który można pobrać z tej strony.

***

Jeżeli mają Państwo komentarze odnośnie raportu, prosimy o kontakt z autorami opracowania.

Jeżeli chcieliby Państwo zamówić reklamę w kolejnej edycji raportu, prosimy o kontakt z Anią Stando (tel. +48 22 321 78 00 bądź mail: Anna_Stando AT idg.com.pl).