"Nadchodzi bańka w mediach online"

Aż 62% dyrektorów pracujących w amerykańskich firmach medialnych uważa, że tworzy się bańka inwestycyjna w sektorze mediów online. Jeszcze więcej - 69% z nich, twierdzi, że zdecydowanie za dużo i zbyt optymistycznie mówi się o serwisach społecznościowych.

Zdaniem 46% zbyt głośno jest także o treściach tworzonych przez użytkowników, za czym nie stoją żadne realne modele biznesowe. Według dyrektorów amerykańskich firm medialnych, najbardziej realne jest zarobienie pieniędzy na serwisach i treściach przeznaczonych dla komórek oraz profesjonalnie przygotowywanych serwisach online wypełniających nisze rynkowe i opartych na pracy redakcyjnej.

Ci ankietowani, którzy twierdzą, że nastąpi pęknięcie bańki, uważają, że nie będzie to wcześniej niż w 2009 r.

Zdaniem ankietowanych tym roku, w sytuacjach przejęć i konsolidacji na rynku medialnym, największe kwoty padną w wypadku mediów online - wskaźnik tzw. EBITDA mutiple (wartość transakcji/EBITDA) wyniesie 12 do 15. W przypadku tradycyjncyh mediów, np. magazynów konsumenckich, będzie to wartość ok. 7 EBITDA multiple. Wartość transakcji w przypadku gazet osiągnie średnio wartość 5 EBITDA multiple.

"Wycena dzienników i gazet pokazuje, że branży bardzo zależy na wypracowaniu nowego modelu biznesowego" - piszą autorzy raportu, cytowani przez MediaPost.

Ankietę wśród 1600 osób pracujących na stanowiskach kierownicznych w amerykańskich mediach przeprowadziła firma AdMedia Partners.

Źródło: MediaPost