"Co z Polską" story, czyli jak program Tomasza Lisa trafił do sieci

Dziennikarz telewizyjny, radiowy, autor bestsellerów. Tomasz Lis. Przez lata prowadził autorski program na antenie TV Polsat. Po zakończeniu współpracy ze stacją Zygmunta Solorza zdecydował się na rozpoczęcie emisji swojej audycji w internecie. Decyzja zapadła w ciągu jednego dnia, produkcja premierowego odcinka trwała mniej niż tydzień. "Co z Polską" jest pierwszym znanym polskim programem, który z telewizji przeniósł się do sieci. $-To Dziki Zachód. Jedni zostają zabici przez Indian. Drudzy go zdobywają-$ mówi o obecności w internecie Lis.

Sześć dni, siedem nocy

Sierpień. Szymon Gutowski, dyrektor generalny i współwłaściciel agencji reklamowej DDB Warszawa, rozmyśla podczas wakacji nad wprowadzeniem do internetu profesjonalnego formatu telewizyjnego. Gutowski zna się prywatnie z Tomaszem Lisem.

20 września (czwartek). Wieczór. Lis żegna się na antenie "Co z tą Polską?" z widzami. -Ostatni raz zadaję dzisiaj pytanie "Co z tą Polską?" - mówi. I informuje o definitywnym rozstaniu z Polsatem.

21 września (piątek). Przed południem. Gutowski wysyła SMSa do Lisa z propozycją rozpoczęcia emisji "Co z tą Polską" w internecie. Lis odpowiada natychmiast: "Też się nad tym zastanawiałem". Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający agencji interaktywnej Tribal DDB (należącej do DDB Warszawa) spisuje wstępny, ramowy format programu w internecie. Zawarte są w nim pierwsze wytyczne, na przykład: ze względu na to, że poziom koncentracji internauty jest mniejsza niż telewidza, program powinien być znacznie krótszy niż w TV; brak widowni; mniej zaproszonych gości; zalecenie, by program był podzielony na kilkuminutowe klipy; program nie jest na żywo.

Ramowy program zostaje wysłany do Lisa.

21 września (piątek). Po południu. Niezależnie od agencji DDB z Tomaszem Lisem, kontaktuje się Maciej Wicha, dyrektor ds. wiadomości i społeczności w portalu Gazeta.pl. Wicha także proponuje Lisowi przeniesienie programu "Co z tą Polską" do sieci.

24 września (poniedziałek). Spotkanie z Tomaszem Lisem, na którym obecni są Paweł Kastory, prezes Tribal DDB oraz Michał Rutkowski. Wspólnie podejmują decyzję - Tak! Robimy program. Zostają omówione szczegóły przedsięwzięcia.

Ze względu na to, że formuła programu jest inna niż w TV oraz, że domena CoZtaPolska.pl jest już zajęta, uczestnicy podejmują decyzję, by program zatytułować "Co z Polską?".

Produkcją audycji i organizacją studia zajmie się Cut Cut, firma z Grupy DDB wyspecjalizowana w produkcji filmowej. Tribal DDB - wyglądem graficznym strony, programowaniem i obsługą techniczną. Natomiast Tomasz Lis - zaproszeniem gości.

25 września (wtorek). Tomasz Lis zaprasza do programu pierwszych gości - Jacka Kurskiego (PiS) i Wojciecha Olejniczaka (SLD). Tribal DDB przygotowuje wstępny projekt graficzny serwisu i logotyp. Cut Cut - organizuje produkcję - przygotowuje sprzęt, scenografię. Zostaje podjęta decyzja, że pierwszy odcinek zostanie nakręcony... w recepcji agencji DDB Warszawa.

Równolegle trwają rozmowy z Agorą, która została głównym partnerem medialnym i technologicznym "Co z Polską?".

26 września (środa). Szczegóły współpracy z Agorą są omawianie do późnych godzin nocnych. Ustalono, że właściciel Gazeta.pl zapewnia hosting, jest też głównym partnerem medialnym serwisu.

Wieczorem w zaimprowizowanym studio agencji DDB Warszawa zostaje zarejestrowany pierwszy odcinek programu.

27 września (czwartek). Premiera "Co z Polską". -Zależało nam, żeby zachować pełną ciągłość, czyli emisja pierwszego odcinka w internecie powinna nastąpić dokładnie tydzień po emisji ostatniego odcinka w TV - opowiada Michał Rutkowski. -Stąd decyzja o emisji w czwartek o 22. Okazało się, że nie doceniliśmy zainteresowania internautów, ruch na serwerze był ogromny, były przeciążenia i problemy z oglądaniem. W kolejnych tygodniach już nie dawaliśmy sztywnej godziny emisji i ruch rozłożył się w czasie - wyjaśnia Rutkowski.

Umowa z Agorą została podpisana tuż przed emisją.