Co o AOL.pl sądzi konkurencja

Firma AOL na dzisiejszej konferencji prasowej oficjalnie ogłosiła wejście na nasz rynek. Na razie nie otwiera przedstawicielstwa w Polsce, a za sprzedaż reklam odpowiadać będzie spółka ARBOmedia Polska. Zapytaliśmy przedstawiciele polskich portali horyzontalnych co sądzą o nowym konkurencie. Przedstawiamy także kilka faktów, jakie mogliśmy usłyszeć na konferencji.

-Z naszego doświadczenia wynika, że rynek zaczyna się gwałtownie rozwijać, gdy połowa mieszkańców kraju ma dostęp do internetu. W Polsce właśnie nadszedł ten moment- powiedział na konferencji Dana Dunee, CEO AOL Europe ogłaszając wejście AOL do Polski.

Co takiego AOL zaoferował polskim użytkownikom? Komunikator AIM, pocztę o nieograniczonej pojemności skrzynki, serwis z wiadomościami, gry, serwisy foto i wideo i pasek narzędziowy oraz polską wersję odtwarzacza WinAmp.

-Wejście AOL-u w obecnej postaci traktuję jako odgórną inicjatywę, która ma zadowolić kogoś w USA (premia na Gwiazdkę?), tyle że oderwaną od realiów - uważa Michał Brański, członek zarządu o2.pl sp. z o. o. Trudno się z nim nie zgodzić, serwis będzie konkurował z pięcioma dużymi polskimi portalami, z których każdy ma solidną pozycję rynkową i kilka milionów użytkowników.

Co o AOL.pl sądzi konkurencja

Komunikator AIM. Czy AOL.pl uda się zdobyć tylu użytkowników, by po instalacji AIM lista kontaktów nie świeciła pustkami?

Dość sceptycznie na wejście AOL patrzy także Łukasz Wejchert, prezes Onet.pl S.A. -Polski rynek jest dość specyficzny - lokalni gracze mają tu bardzo silną pozycję, więc trudno w tej chwili oceniać szanse nowego portalu. Casus eBaya jest dość wymowny - mówi Wejchert. -Mocną stroną AOL z pewnością jest silna globalna marka, która jednak nie zagwarantuje sukcesu biznesowego. Niemniej jednak z uwagą będziemy śledzić kolejne kroki nowego portalu - dodaje.

Ostrożniejszy w opinii jest Grzegorz Błażewicz, prezes Interia.pl S.A.: -Nie oszukujmy się, że ocenimy nowy portal po 2 dniach działania. Wejście na rynek polski jest częścią większego ruchu po stronie AOL. Z perspektywy globalnej to ma swój sens. Z kolei Tomasz Józefacki z Agory uważa, że wejście AOL to dobry znak dla polskiego rynku: -Trzeba pamiętać, że na tym etapie nowi gracze poszerzają rynek rozumiany jako alternatywy dla użytkowników i reklamodawców, a nie zawężają - mówi Józefacki.

AOL Europe działa już w dziesięciu krajach europejskich. Polska jest pierwszym państwem Europy Środkowo-Wschodniej do którego wszedł AOL.

Z tego co mówili na konferencji przedstawiciele AOL, głównym elementem wyróżniającym ofertę ma być integracja usług - np. za pomocą komunikatora można korzystać z serwisu foto. Ze skrzynki pocztowej można się łączyć z komunikatorem etc. AOL bardzo liczy na pozyskanie użytkowników dzięki odtwarzaczowi WinAmp. -Od 10 października, kiedy została udostępniona polska wersja Winampa, pobrano ją ponad 2,1 mln razy- mówił Dunn. Według danych AOL z Winampa korzysta w Polsce od 3 do 4 mln ludzi i firma bardzo liczy na ten potencjał. WinAmp umożliwia między innymi przeglądanie blogów o muzyce i pobieranie z nich utworów. -Chcemy współpracować z polskimi blogerami i użytkownikami aby nasze produkty miały jak najbardziej lokalny charakter. - zapowiedział Ariel Ekcstein.

Najbardziej konkurencyjnym produktem na polskim rynku wydaje się być AOL Foto - serwis oferuje nieograniczoną pojemność, a publikowane w nim zdjęcia nie są kompresowane. Firma planuje wprowadzenie nowych produktów polskojęzycznych w pierwszej połowie 2008 r.

AOL nie podaje żadnych liczb "ponieważ jest spółką publiczną, notowaną na giełdzie". Na konferencji nie dowiedzieliśmy się więc jakie są plany odnośnie udziałów w rynku reklamowym, jaki jest planowany zasięg serwisu czy ile kosztowało odkupienie domeny AOL.pl.

Potencjał AOL stanowią z pewnością rozwiązania reklamowe oferowane zarówna na swoim portalu jak i sprzedawane na zewnątrz. Chodzi o platformę adserwerową AdTech, czy system reklamy behawioralnej Tacoda. Jednak na razie AOL.pl będzie się opierał wyłącznie na współpracy z ARBOmedia. -Będziemy razem tworzyli ten serwis. To będzie nie tylko współpraca reklamowa, ale też merytoryczna - zapowiedział Bartosz Drozdowski - członek zarządu ARBOmedia Polska.

Według informacji jakie mogliśmy usłyszeć od przedstawicieli AOL (niestety bez podania źródła) już 50% Polaków ma dostęp do internetu, a 80% łączy się za pomocą łącz szerokopasmowych. Można by dodać, że prawie każdy z polskich internautów już korzysta z któregoś z portali horyzontalnych. -Wejście AOL do Polski to potwierdzenie, że polski rynek jest silny, nieustannie się rozwija i co najważniejsze jest na nim miejsce dla wielu graczy - uważa Łukasz Wejchert. Tylko czy będzie na nim miejsce dla AOL?

AOL i AOL Europe

W ciągu ostatniego roku firma AOL przekształciła się w globalną spółkę, której dochody pochodzą z reklamy w sieci, koncentrując się na rozwijaniu sieciowych produktów, wiodącej pozycji w zakresie oprogramowania, szybkim rozwoju na międzynarodowych rynkach oraz budowie największej na świecie sieci reklamowej. We wrześniu firma AOL LLC ogłosiła powstanie nowego podmiotu - Platform-A. Platform-A bazuje na sukcesie serwisu Advertising.com, który integruje największą sieć reklam na wyświetlaczach stron trzecich, takich jak lider targetowania behawioralnego TACODA, operator największej sieci mediów mobilnych Third Screen Media, wiodąca na rynku platforma reklam wyświetlanych w materiałach video Lightningcast oraz globalna platforma reklamowa ADTECH.

AOL Europe to filia należącej do firmy Time Warner spółki AOL LLC. AOL jest dostawcą globalnych usług sieciowych i właścicielem kilku najbardziej popularnych serwisów internetowych, oferuje cały szereg bezpłatnych aplikacji i usług, jest jednym z największych dostawców internetu w Stanach Zjednoczonych i świadczy całą gamę rozwiązań reklamowych.

AOL prowadzi już dedykowane portale m.in. w Austrii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Zjednoczonym Królestwie.

Więcej:

Wywiad z Arielem Ecksteinem, odpowiedzialnym w AOL Europie za ekspansję na nowe rynki.