AOL.pl: Widzimy w Polsce olbrzymi potencjał

Sprzedażą reklam w portalu AOL zajmie się sieć ARBOmedia, portal na razie nie będzie miał siedziby w Polsce, liczy na ponad 3 mln użytkowników. Rozmawiamy z Arielem Ecksteinem, odpowiedzialnym w AOL Europie za ekspansję na nowe rynki.

Co Pan sądzi o polskim rynku internetowym?

Jako, że jesteśmy firmą, która czerpie przychody z reklam, widzimy w Polsce olbrzymi potencjał wzrostu. Szacuje się, że wartość polskiego rynku reklamy online wynosi ok. 63 mln EUR, co czyni Polskę jedenastym największym graczem w Europie. A całkiem prawdopodobne, że polski rynek reklamy online znajdzie się w pierwszej dziesiątce w roku 2010.

Europa Środkowo-Wschodnia jest jednym z głównych motorów napędowych dla AOL. Rynek ten jest ważny z punktu widzenia naszej ekspansji. Rozwija się szybciej niż rynek amerykański, ze wzrostem szacowanym na poziomie 32% rocznie do 2011 r. Chcielibyśmy mieć dostęp do 95% europejskiego rynku reklamy online w 2009 r.

Słyszałem, że pierwsze usługi jakie zaprezentujecie Państwo na polskim rynku to komunikator i poczta elektroniczna. Dlaczego akurat one? Jak Pan zapewne wie, w Polsce działa silny lokalny gracz na rynku komunikatorów - Gadu-Gadu. Podobnie z usługą e-mail - jest kilku dużych dostawców.

Zainwestowaliśmy naprawdę dużo, by zbudować produkty światowej klasy, których kluczowe cechy wyróżniają je na tle konkurencji i ułatwiają klientom podjęcie decyzji.

Weźmy choćby pocztę AOL email (AOL Poczta), która ma szereg wspaniałych właściwości, jak choćby nielimitowaną pojemność skrzynki. Poczta obsługuje protokoły IMAP i POP3 dla wiadomości wychodzących, co oznacza, że użytkownicy mogą z niej korzystać na większości zewnętrznych klientów pocztowych. By zapewnić naszym użytkownikom bezpieczeństwo, przy projektowaniu AOL email, nasza firma wdrożyła wiodące systemy filtrowania spamu i zapewnienia bezpieczeństwa. Filtr antyspamowy AOL każdego dnia blokuje 1,5 mld wiadomości-śmieci. A dzięki pełnej integracji komunikatora AIM (AOL Instant Messenger) z AOL email (AOL Pocztą) użytkownicy będą mieli możliwość dzielenia się ze znajomymi zdjęciami, klipami wideo, plikami a nawet folderami. AIM radzi sobie z obsługą 1,7 milarda wiadomości błyskawicznych dziennie i został ostatnio oceniony przez Wall Street Journal jako najlepszy dostępny na rynku komunikator. Jest w pełni kompatybilny z ICQ i iChat i ma na całym świecie ponad 70 mln użytkowników.

AOL skupia się na ciągłym ulepszaniu oferty produktowej i wprowadzaniu nowych, innowaycjnych produktów dla naszych klientów.

Jakie inne produkty przygotowaliście na start?

AOL zaoferuje także aplikacja społecznościowe jak AOL Pictures (nazwa polska to AOL Foto) oraz AOL Video.

Ariel Eckstein

Ariel Eckstein jest wicedyrektorem ds. ekspansji europejskiej AOL. Pracuje w centrali AOL Europe w Londynie. Jest odpowiedzialny za rozwój firmy na nowych rynkach europejskich oraz rozwiązania mobilne. Jego zespół był odpowiedzialny za wdrożenie w ostatnich dwóch miesiącach witryn AOl.it, AOL.es i AOL.ch.

Zanim przeszedł do AOL Europe, pracował w amerykańskiej siedzibie AOL LLC, gdzie odpowiadał m.in. za rozwój spółki na rynkach zagranicznych. Grał główną rolę we wprowadzeniu AOL na rynek indyjski i Advertising.com na rynek japoński.

Ariel Eckstein studiował administrację biznesową na Uniwersytecie Stanu Virginia. Pochodzi z Meksyku. Ma żonę i dwójkę dzieci.

Dzięki aplikacji Winamp, AOL oferuje odtwarzacz multimedialny najwyższej jakości. Winamp daje użytkownikowi dostęp do unikalnych treści nadawanych w streamingu, oferuje też funkcję zdalnego odbioru multimediów, dzięki której można się cieszyć swoimi multimediami na wielu różnych platformach z dostępem do sieci. Polska wersja Winampa została zaprezentowana 10 października i zbiegła się w czasie z 10 urodzinami odtwarzacza. Z Winampem jesteśmy w stanie zbudować bazę użytkowników liczącą ponad 3,4 mln polskich internautów miesięcznie.

Jakie polskie firmy są Waszymi partnerami podczas startu?

Podpisaliśmy umowy licencyjne na dostawę treści z czołowymi partnerami, między innymi: Polską Agencją Prasową - która dostarcza newsy dotyczące bieżących wydarzeń z Polski i ze Świata, Agorą - która dostarcza informacje o gwiazdach, Filmwebem - od którego mamy informacje na temat filmów i repertuaru kinowego czy Albireo, firmą dostarczającą nam horoskopy.

Ile AOL zainwestował w Polsce?

Tego nie mogę powiedzieć

W jaki sposób portal będzie promowany? Czy odbędzie się jakaś kampania marketingowa?

Powtarzam, że nie mogę ujawniać danych na temat budżetu. Jednak, jako że jesteśmy firmą internetową, to skupiamy nasz budżet na marketing online. Będzie się nań składać reklama w wyszukiwarkach, by Polscy użytkownicy mogli na nas trafić oraz reklama graficzna. Do tego dochodzi optymalizacja wyników wyszukiwania (SEO) by stać się liczącym się graczem na polskim rynku. Na pewno przedstawimy też ponad 3 milionom polskich użytkowników Winampa inne nasze produkty, jak Video, Foto czy komunikator.

Jaki podmiot zajmie się sprzedażą reklam?

ARBOmedia.

Czy będziecie mieli fizyczny oddział w Polsce?

Jesteśmy prawdziwą firmą międzynarodową i zatrudniamy najlepszych fachowców z całego świata. Mamy polskich pracowników w dziale technicznym i produktowym, to oni stworzyli nowy polski serwis. Naturalne dla naszego biznesu jest to, że można go prowadzić dosłownie z każdego miejsca w Europie. My wszystkie nasze serwisy europejskie prowadzimy z głównej siedziby w Londynie. Nasz zespół ekspertów zajmujących się tworzeniem i projektowaniem produktów pochodzi z całej Europy, w tym z Polski. Baza jest w Londynie, ale jak można się spodziewać nasi pracownicy wiele podróżują.

Jakie są główne cele jakie obrał sobie AOL Polska w nadchodzącym roku?

Nie ujawniamy celów jakie założyliśmy sobie w poszczególnych krajach. Już od startu aol.pl będzie elementem większej strategii rozwoju w Europie. Nasze cele w Polsce są więc podobne jak na reszcie kontynentu - chcemy dostarczyć naszym użytkownikom najlepsze produkty, by czas, który spędzają w sieci był jak najbardziej produktywny i owocny. Z kolei reklamodawcy mają otrzymać od nas takie rozwiązania, by mogli się połączyć z klientami.

Dziękie tej strategii mamy zamiar w przyszłym roku mieć dostęp do 95% europejskiego rynku reklamy online.

Wywiad przeprowadzony drogą e-mailową, zanim uruchomio serwis AOL.pl

Patrz także:

Co o AOL.pl sądzi konkurencja